Od dziś kierowcy w stolicy mogą już korzystać z 4,6 km odcinka drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem pod Ursynowem. To ostatni fragment trasy S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (POW), której długość wynosi ok. 33 km. Inwestycja ułatwi komunikację między południowymi dzielnicami Warszawy, a także poprawi warunki podróżowania autostradą A2 na osi wschód-zachód. W uroczystości otwarcia tunelu 20 grudnia 2021 r. wziął udział premier Mateusz Morawiecki, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda oraz komisarz do spraw rolnictwa UE Janusz Wojciechowski.
- Zakończenie budowy i oddanie do ruchu tunelu na Południowej Obwodnicy Warszawy oznacza nie tylko uwolnienie mieszkańców południowych dzielnic stolicy od uciążliwego ruchu, ale też udrożnienie całego szlaku komunikacyjnego od granicy polsko-niemieckiej przez Poznań, Łódź, Warszawę aż po Mińsk Mazowiecki. To dobra wiadomość dla kierowców - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dwunawowy tunel o długości 2,3 km to skomplikowany obiekt inżynierski zarówno pod względem projektowym, logistycznym jak i wykonawczym. Dużym wyzwaniem było poprowadzenie go pod pierwszą linią metra, przy zachowaniu ciągłości kursowania kolejki podziemnej. W każdej nawie jezdnia o szerokość ok. 14,5 m ma po trzy pasy ruchu i pas awaryjny. Tunel schodzi pod powierzchnię ziemi między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego i wychodzi na skarpie za ul. Nowoursynowską. Jest obecnie najdłuższym takim obiektem drogowym w Polsce. W ramach zadania wybudowano 11 obiektów inżynierskich, węzeł Warszawa Ursynów, a także ekrany akustyczne, odwodnienie trasy, wygrodzenia drogi głównej oraz urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wraz z otwarciem tunelu uruchomiony został odcinkowy pomiar prędkości, za który odpowiada Inspekcja Transportu Drogowego. Dopuszczalna prędkość na tym odcinku wynosi do 80 km/h. Obiekt pod Ursynowem wyposażony jest w system kamer, punktów alarmowych oraz komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa. Wzdłuż ścian tunelu znajdują się chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi.
W ramach inwestycji wybudowane zostało Centrum Zarzadzania Tunelem. Działa tam już Punkt Informacji Drogowej, a docelowo znajdzie się również Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem. Wartość inwestycji, w której skład wchodzi m.in. wykonanie dokumentacji, wykupy gruntów, wykonanie robót oraz nadzór to ok. 1,66 mld zł. Koszt samych prac budowlanych to około 1,2 mld zł.
S2 Południowa Obwodnica Warszawy. Droga ekspresowa S2 Południowa Obwodnica Warszawy łączy odcinki autostrady A2, wchodzącej w skład europejskiej trasy E30. To najważniejszy szlak komunikacyjny na osi wschód-zachód biegnący przez Europę. W 2013 r. oddane do ruchu dwa zostało odcinki trasy S2 od węzła Konotopa do węzła Warszawa Lotnisko i kolejny do węzła Puławska wraz z łącznikiem S79 do węzła Marynarska. Od grudnia ubiegłego roku kierowcy mają do dyspozycji kolejne dwa odcinki (o długości ok. 14 km) od węzła Warszawa Wilanów do węzła Lubelska, łączące brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy. Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska - Lubelska jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania dla odcinków o długości 18,6 km wynosi ok. 2 mld zł.
(Źródło: Ministerstwo Infrastruktury)