Naukowcy z Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii pracują nad automatycznym systemem parkowania pojazdów: V-CHARGE. W opracowanie tego systemu UE inwestuje 5,6 mln euro. Idea projektu leży w założeniu, że w przyszłości coraz więcej ludzi będzie jeździć samochodami elektrycznymi i będzie się przesiadać z jednego środka transportu na drugi. To właśnie tworzy potrzebę istnienia większej liczby różnych opcji parkingowych. Oczywistym elementem jest tutaj także konieczność ograniczenia emisji CO2 i oszczędności energii. - Chodzi o to, że naprawdę możemy korzystać z technologii, oferujących ludziom lepsze połączenie transportu publicznego i prywatnego - wyjaśnia dr Paul Furgale, kierownik projektu V-CHARGE i zastępca dyrektora niezależnego laboratorium systemów w Szwajcarskim Federalnym Instytucie Technologii w Zurychu. W ramach konsorcjum pracują inżynierowie z uniwersytetów w Brunszwiku, Oxfordzie i Parmie. Przemysłowymi partnerami projektu są koncerny Bosch i Volkswagen. Efektem pracy ma być tutaj aplikacja, którą otrzymają kierowcy, a ta uruchomi automatyczny proces parkowania po pozostawieniu auta przed parkingiem. Pojazd ma się wówczas połączyć z serweerem na parkingu i następnie będzie skierowany do wyznaczonego mu miejsca. Podczas stacjonowania w garażu elektryczny samochód będzie mógł również automatycznie wykonać zaprogramowane mu zdanie polegające na podjechaniu do stacji ładującej. Kierowca skorzysta z tej samej aplikacji, kiedy powróci na parking, aby wezwać samochód - w pełni naładowany i gotowy do jazdy. W przyszłości technologia ma być wykorzystywana także na ulicach miast. Zakończenie prac nad projektem wyznaczono na rok 2015.
V-Charge jest częścią programu inwestycyjnego UE w dziedzinie robotyki. Tą dziedzinę UE traktuje strategicznie, dlatego w czerwcu tego roku Komisja Europejska uruchomiła program partnerstwa publiczno-prywatnego SPARC, który otrzyma 2,8 mld euro. Finansowanie pochodzi z programu badań naukowych i innowacji Horyzont 2020.
(500-69, 68)