Przegląd prasy

Oni nie czekali. Już uporządkowali przepisy i nie tylko

11 maja 2021

Oni nie czekali. Już uporządkowali przepisy i nie tylko
„Dziennik Bałtycki” - 11.4.2021. „Na "Monciaku" nie można już zaparkować hulajnogi elektrycznej. Sopot porządkuje przepisy” {kliknij] (fot. screen)

Na sopockim tzw. monciaku zmieniła się sytuacja hulajnóg elektrycznych. Uporządkowano przepisy, dokonano uzgodnień, przeprowadzono konsultacje z operatorami i już kwestia parkowania tych pojazdów została rozwiązana. I tak: wyznaczono miejsca do parkowania, określono prędkości jazdy (w pewnych rejonach do 12 km/godz.; określono zasady ich usuwania, a ponadto (sic!) zasady bezpiecznego poruszania się hulajnogą.

Dziś, w już zapoczątkowanym sezonie w Sopocie nie maja kłopotu. Jeszcze pod koniec ubiegłego roku pomiędzy Urzędem Miasta i większością operatorów hulajnóg elektrycznych w mieście (Quick, Bolt, Lime i Tier) wypracowano porozumienie. Włodarze miasta nie czekali na rozwiązania ustawowe ustalili rejony gdzie hulajnogi pojadą wolniej, wyznaczono także miejsca do ich parkowania. Na podstawie rekomendacji operatorów wyznaczono miejsca do parkowania. Utworzono 25, dalsze w trakcie realizacji. Ustalono, iż hulajnogi można także parkować przy ogólnodostępnych stojakach rowerowych.

Na mocy podpisanej umowy operatorzy zobowiązali się do ograniczenia prędkości ruchu pojazdów do 12 km/godz. w centrum miasta oraz w części nadmorskiej. Ponadto ciąg ulic Bohaterów Monte Cassino został wyłączony z parkowania hulajnóg, te porzucone będą usuwane w ciągu 2. godzin od momentu otrzymania zgłoszenia o niewłaściwym parkowaniu.

Ustalono kwestie – jak to oceniły strony mniej istotne. Naszym zdaniem niezwykle ważne, a wśród nich obowiązek informowania użytkowników hulajnóg o zasadach bezpiecznego poruszania się hulajnogą na drodze! - Każdego nowego operatora, który chce wejść do Sopotu, zapraszamy do zawarcia takiego porozumienia - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Widać, że podejście operatorów do tego biznesu się zmienia. Po początkowym oporze, teraz chętnie nawiązują współpracę z samorządami, widząc w tym realne korzyści. Bo brak przepisów i zasad, regulujących ruch hulajnóg nie jest z korzyścią ani dla firm ani dla miast. Co ważne, niemal identyczne porozumienia zaczęły podpisywać Gdańsk i Gdynia, dzięki czemu na obszarze całego Trójmiasta obowiązują podobne zasady - dodaje wiceprezydent Skwierawski. (jm)

Jak bezpiecznie poruszać się hulajnogą:

Zgodnie z wciąż obowiązującymi przepisami osoba kierująca hulajnogą elektryczną jest pieszym (trwają prace legislacyjne nad zmianą tej zasady). Hulajnoga elektryczna jest pojazdem mało stabilnym – należy zachować ostrożność przy skręcaniu oraz jeździe po nierównym terenie. Pamiętaj, że osoba idąca chodnikiem może się Ciebie nie spodziewać. Parkuj pojazd tak, by nikomu nie zawadzał, najlepiej przy stojakach rowerowych – a jeśli tych nie ma w pobliżu na brzegu chodnika. Zachowaj co najmniej 1,5 m przejścia dla pieszych. Pomyśl o niedowidzących. Widząc leżącą hulajnogę podnieś ją – ktoś może się o nią przewrócić. Stosuj się do ograniczeń prędkości na alejce nadmorskiej.

PRAWO DROGOWE@NEWS. „DYSKUSJA NA RATUSZOWEJ: zapraszamy - 13. maja” [kliknij] (grafika GI)