Jak informowaliśmy w minionym tygodniu do Sejmu został skierowany kolejny – trzeci projekt zmian w ustawie – Prawo o ruchu drogowym – który proponuje zmiany regulacji dotyczących miejsca urządzeń transportu osobistego w ruchu drogowym. Eksperci oceniają, iż brak w tych projektach rozwiązań dotyczących np. parkowania hulajnóg. Samorządowcy podejmują własne rozwiązania. Dla przykładu Lublin, jako jedno z pierwszych miast w Polsce podjął konkretne działania.
Na terenie Lublina wyznaczono pierwsze dedykowane parkingi dla hulajnóg. 20 specjalnie oznakowanych miejsc powstało w ścisłym centrum miasta, w rejonie Dworca PKS, jak również na terenie miasteczka akademickiego, czyli na obszarach o największym natężeniu ruchu pieszego oraz użytkowników hulajnóg. To efekt współpracy Miasta Lublin z operatorami elektrycznych urządzeń. - Elektryczne hulajnogi stały się w krótkim czasie popularnym środkiem przemieszczania w dużych miastach. Są idealnym środkiem transportu, a szczególnie na krótkich dystansach są w stanie konkurować z indywidualną podróżą samochodem, stąd ich włączenie w system komunikacyjny miasta może być korzystne i prowadzić do zmniejszenia natężenia ruchu pojazdów. Jednocześnie w sytuacji braku odpowiednich regulacji prawnych i jasnego określenia ich miejsca na drodze, nasilają się konflikty z pieszymi i rowerzystami, związane z nieuporządkowanym pozostawianiem sprzętu na chodnikach i drogach dla rowerów. Dlatego Lublin jako jedno z pierwszych miast w Polsce wychodzi naprzeciw aktualnym trendom i w sposób uporządkowany stara się włączyć hulajnogi w system transportowy miasta - mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju. Miasto wdrożyło pierwszy etap wyznaczenia parkingów dla hulajnóg, które w większości będą tworzyły tzw. Strefy Mobilności, czyli miejsca, gdzie w zasięgu wzroku osoba ma przynajmniej dwa różne środki transportu, nie wliczając w to samochodu osobowego. Znaczna część lokalizacji parkingów to bezpośrednie sąsiedztwo przystanków komunikacji miejskiej bądź stacji Lubelskiego Roweru Miejskiego. Drugim czynnikiem, jaki stał za wyborem lokalizacji, były obserwacje dotychczasowych miejsc pozostawiania hulajnóg przez ich użytkowników. Dedykowane parkingi zostały więc wyznaczone na chodnikach w formie wymalowanego obszaru z piktogramem, ale w taki sposób by nie utrudniać ruchu pieszego. Na parkingach, poza hulajnogami, mieszkańcy mogą pozostawić, także inne urządzenia transportu osobistego jak np. deskorolki elektryczne czy segwaye.
Pierwszych 20 miejsc parkingowych stanowi pilotaż rozwiązania systemowo porządkującego kwestię pozostawiania hulajnóg. Liczba ta może wzrosnąć o kolejne lokalizacje.