(537-88)
Oficjalnie otwarto największą inwestycję Gdańska. To tunel pod Martwą Wisłą, pierwsza taka przeprawa w Polsce. Długość 1,4 km. Dwie nitki tunelu (w oddzielnych tubach), każda składa się z dwóch pasów ruchu. Przebiega pod Wisłą, a w najniższym miejscu osiąga głębokość dochodzącą do 35 m poniżej lustra wody. Tunel został wykonany za pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunel Boring Machine) popularnie nazywanej “kretem” a liczącej ponad 91 m długości i ponad 12, m średnicy. Jego budowę rozpoczęto w 2011 roku, drążenie w połowie 2013 roku. Koszt budowy wyniósł 885 mln zł. Dla rowerzystów, którzy nie mogą wjechać do tunelu przygotowano specjalną linię autobusową, jej pojazdy są przystosowane do przewozu rowerów. Ruch w Tunelu będzie monitorowany całą dobę. Dopuszczalna prędkość to 70 km/godz., może być okresowo ograniczana np. z powodu dużego natężenia ruchu czy zatoru przy wjeździe. Nad bezpieczeństwem przeprawy czuwają specjalne systemy, w tym oczyszczające tunel z nadmiaru spalin, czujniki dwutlenku węgla i przejrzystości czy siec kamer monitoringu zarówno tunelu, jak i wjazdów do niego.
Tunel łączy dzielnicę Nowy Port z Trasą Sucharskiego, która stanowi część Trasy Słowackiego, ta jest elementem Trasy Sucharskiego i stanowi tzw. “ramę komunikacyjną” Gdańska. Będą z niego korzystali przede wszystkim kierowcy jadący w kierunku Elbląga i Warszawy. Władze miasta liczą, że wpłynie na odciążenie dróg miejskich, szczególnie z ruchu samochodów ciężarowych. – Cały ruch pojazdów ciężarowych, który mamy teraz w Śródmieściu, zostanie skierowany w stronę tunelu pod Martwą Wisłą – wyjaśniał podczas uroczystości otwarcia prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Na głównych ciągach komunikacyjne ustawione zostaną znaki zakazujące samochodom ciężarowym wjazdu do miasta. Wjazdy będą monitorowane kamerami rejestrującymi ewentualne złamanie zakazów.