Przegląd prasy

Pierwszy taki tunel drogowy w Polsce

24 kwietnia 2016

02341e930dbdadd83d5bc9b26348ea3f90740ca8

(537-88)

Oficjalnie otwarto największą inwestycję Gdańska. To tunel pod Martwą Wisłą, pierwsza taka przeprawa w Polsce. Długość 1,4 km. Dwie nitki tunelu (w oddzielnych tubach), każda składa się z dwóch pasów ruchu. Przebiega pod Wisłą, a w najniższym miejscu osiąga głębokość dochodzącą do 35 m poniżej lustra wody. Tunel został wykonany za pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunel Boring Machine) popularnie nazywanej “kretem” a liczącej ponad 91 m długości i ponad 12, m średnicy. Jego budowę rozpoczęto w 2011 roku, drążenie w połowie 2013 roku. Koszt budowy wyniósł 885 mln zł. Dla rowerzystów, którzy nie mogą wjechać do tunelu przygotowano specjalną linię autobusową, jej pojazdy są przystosowane do przewozu rowerów. Ruch w Tunelu będzie monitorowany całą dobę. Dopuszczalna prędkość to 70 km/godz., może być okresowo ograniczana np. z powodu dużego natężenia ruchu czy zatoru przy wjeździe. Nad bezpieczeństwem przeprawy czuwają specjalne systemy, w tym oczyszczające tunel z nadmiaru spalin, czujniki dwutlenku węgla i przejrzystości czy siec kamer monitoringu zarówno tunelu, jak i wjazdów do niego.

Tunel łączy dzielnicę Nowy Port z Trasą Sucharskiego, która stanowi część Trasy Słowackiego, ta jest elementem Trasy Sucharskiego i stanowi tzw. “ramę komunikacyjną” Gdańska. Będą z niego korzystali przede wszystkim kierowcy jadący w kierunku Elbląga i Warszawy. Władze miasta liczą, że wpłynie na odciążenie dróg miejskich, szczególnie z ruchu samochodów ciężarowych. – Cały ruch pojazdów ciężarowych, który mamy teraz w Śródmieściu, zostanie skierowany w stronę tunelu pod Martwą Wisłą – wyjaśniał podczas uroczystości otwarcia prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Na głównych ciągach komunikacyjne ustawione zostaną znaki zakazujące samochodom ciężarowym wjazdu do miasta. Wjazdy będą monitorowane kamerami rejestrującymi ewentualne złamanie zakazów.

Słowa kluczowe inwestycje drogowe tunel