Przegląd prasy

Szkoła Jazdy Renault: EKOZASADY NA DRODZE

14 lipca 2014

f08045bdffb3ae6a807ab1fcfd7da36ed7e3b58d

 

Stale rosnące ceny paliw oraz niepokojący wskaźnik emisji dwutlenku węgla do atmosfery sprawiły, że ekologiczny styl jazdy staje się coraz bardziej popularny. Nic dziwnego, oszczędzamy tym sposobem pieniądze i jednocześnie chronimy środowisko, ograniczając emisję spalin. Stosując się do kilku zasad ekojazdy, można zaoszczędzić nawet do 20% paliwa i jednocześnie osiągać satysfakcjonujące czasy przejazdu.

Płynna jazda. Jeśli chcemy jeździć ekonomicznie, przede wszystkim powinniśmy pamiętać o podstawowej i fundamentalnej umiejętności - płynnej jeździe. Wielu kierowców ma tendencję do gwałtownego ruszania i hamowania, zapominając przy tym, że wpływa to znacząco na koszty zużycia paliwa - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault (fot.).

Umiejętne posługiwanie się pedałami gazu i hamulca zmniejsza spalanie naszego samochodu. Nie zatrzymujmy samochodu, kiedy nie jest to konieczne - do startu zatrzymanego pojazdu potrzeba ok. 20% więcej energii niż toczącego się z prędkością 5 km/h. Kiedy natomiast ruszamy ze świateł, nie eksploatujmy nadmiernie silnika na niskich biegach. Ilość zużytego w ten sposób paliwa mogłaby wystarczyć nam na przejechanie kilku kilometrów drogi przy stałej prędkości 50-60 km/h. Jeśli jednak gwałtowne przyspieszenie jest niezbędne, warto pamiętać, by wciskać gaz maksymalnie do 3/4 głębokości pedała.

Obserwuj i przewiduj. Jazda ekonomiczna wymaga przewidywania i obserwacji tego, co dzieje się na drodze. Kiedy dojeżdżając do skrzyżowania zauważymy, że zielone światło dla pieszych mruga, lepiej wcześniej odpuścić pedał gazu niż gwałtownie hamować w ostatniej chwili lub - co gorsza - przyspieszyć i dociskać gaz do oporu - przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Przewidywać można też zachowania innych uczestników ruchu i stosując zasadę “ograniczonego zaufania” uniknąć nerwowego hamowania oraz przyspieszania. W wyniku takich gwałtownych manewrów ruszania i zatrzymywania się zużycie paliwa wzrasta nawet o 40%*.

Chłód pod kontrolą. W lecie niejednokrotnie zbawieniem dla kierowców jest klimatyzacja. Niestety powoduje duże zużycie paliwa, dlatego najlepiej korzystać z niej z umiarem. Przy mniejszych prędkościach (do 50 km/h) starajmy się - w miarę możliwości – otwierać szyby. Pamiętajmy też, by ustawiać temperaturę o kilka stopni niższą niż panująca na zewnątrz. Wpłynie to korzystnie zarówno na nasze zdrowie, jak i stan naszego portfela.

Umiejętnie korzystaj z biegów. Niższe biegi zapewniają większą moc, co niestety wiąże się z większym spalaniem. Wbrew powszechnej opinii hamowanie silnikiem za pomocą stopniowej redukcji biegów pochłania mniej paliwa niż jazda na biegu jałowym, inaczej znana jako jazda “na luzie”. Planując zatrzymanie lub spowolnienie ruchu powinniśmy toczyć się na biegu bez naciskania pedału gazu. Kiedy zaś chcemy się rozpędzić, np. po zatrzymaniu przed światłami, pamiętajmy, żeby włączać wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obrotów w silniku benzynowym lub 2000 obrotów w silniku wysokoprężnym.Najbardziej ekonomiczna jest jazda na najwyższym możliwym biegu przy najniższych możliwych obrotach.

Dbałość o środowisko. Ekojazda - oprócz wymiernych korzyści finansowych dla kierowcy - ma pozytywny wpływ na środowisko naturalne, wpływa na zmniejszenie jego zanieczyszczenia. Przy zastosowaniu podstawowej techniki ekologicznej jazdy, ilość spalin, w tym dwutlenku węgla (CO2) dostającego się do powietrza, jest znacznie mniejsza. Sama oszczędność paliwa jest także dobra dla środowiska, ponieważ zarówno benzyna, jak i gaz są surowcami naturalnymi, których ilość w przyrodzie jest ograniczona.

* telegraph.co.uk

(498-39 fot. Szkoła Jazdy RENAULT)