Przegląd prasy

Wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego mają problem/y

9 października 2020

Wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego mają problem/y
(fot. Jolanta Michasiewicz)

Poseł Jan Kanthak uważa, iż ostatnio wprowadzona nowelizacja rozporządzenia w sprawie egzaminowania kandydatów na kierowców wywołała wiele problemów, a te mogą wpływać także na pogorszenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym! Dowiadujemy się jakie to problemy.

W wojewódzkich ośrodkach egzaminowania raczej nie dzieje się najlepiej. W tej sprawie do ministerstwa infrastruktury zwrócił się Jan Kanthak. Skąd to zainteresowanie posła? Wyjaśnia on tak: - W ostatnim czasie dyrektorzy wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego zgłaszali do mnie problemy wywołane nowelizacją rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 czerwca 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1206) w sprawie egzaminowania. Czyli wiemy KTO, a teraz JAKI PROBLEM? Otóż według zgłaszających przywołana zmiana rozporządzenia miała wpłynąć na - tu cytujemy uzasadnienie posła Jana Kanthaka:

1. Zdecydowane zmniejszenie środków finansowych przekazywanych przez WORD-y (w niektórych województwach do zera) na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym wśród dzieci i młodzieży, gdyż WORD-y z tych właśnie środków muszą finansować dodatkowe zatrudnienie, zakup nowych pojazdów egzaminacyjnych oraz modernizację infrastruktury (powiększenie placów manewrowych).

2. Zdecydowane pogorszenie jakości obsługi:

- Odmawia się przyjęcia na egzamin osoby, która spóźni się ponad 15 minut, co skutkuje poniesieniem kolejnej opłaty egzaminacyjnej.

- Uniemożliwia przeprowadzanie egzaminów teoretyczno-praktycznych w tym samym dniu, co powoduje przynajmniej dwukrotny przyjazd do WORD i generuje dodatkowe koszty.

- Odmawia się przeprowadzenia egzaminu praktycznego osobom zapisanym w danym dniu z powodu usprawiedliwionej absencji egzaminatorów (limit 10 osób dla egzaminatora w danym dniu).

- Wydłuża czas oczekiwania na egzamin, ponieważ WORD-y nie zatrudnią nowych egzaminatorów ze względu na brak środków finansowych.

3. Zdecydowane obniżenie wynagrodzenia egzaminatorów oraz uniemożliwienie pracy w godzinach nadliczbowych powoduje odejście z pracy najbardziej wartościowych osób, a przede wszystkim zwiększa wzrost zagrożenia korupcyjnego.

Poseł konkluduje: - Niestety, ale wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego nie były przygotowane na tak dynamicznie wprowadzone zmiany, które przełożyły się na pogorszenie aspektów finansowych oraz organizacyjnych. Niewątpliwie odbije się to na pogorszeniu warunków uzyskania prawa jazdy, obsługi klienta oraz obniżeniu wydatków na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Aby ostatecznie zapytać ministra: Czy Ministerstwo Infrastruktury rozważa zmianę nowelizacji rozporządzenia z 28 czerwca 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1206) w sprawie egzaminowania? Czy Ministerstwo Infrastruktury zwiększy zakres oraz częstotliwość konsultacji z jednostkami wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego na płaszczyźnie przyszłych rozporządzeń? (jm)