Statystyka

Nadal jedziemy szybko, szybciej, …za szybko

28 maja 2019

Nadal jedziemy szybko, szybciej, …za szybko
Podinsp. Radosław Kobryś, Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji (fot. Jolanta Michasiewicz)

„Polacy zaczęli jeździć szybciej. Już ponad 60 proc. więcej osób niż przed rokiem straciło prawo jazdy za piractwo w terenie zabudowanym - ustalił dziennik.pl w Komendzie Głównej Policji”. Tak w minionym tygodniu zapowiadał swój niezwykle ważny artykuł - o kierowcach przekraczających obowiązującą prędkość i tracących uprawnienia - portal Dziennik pl. Dla uzasadnienia swoich analiz dziennikarze zwrócili się do KGP, gdzie uzyskali informację, iż do połowy maja br. prawo jazdy straciło 30,5 tys. osób, w tym co drugi kierowca utracił uprawnienia za przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/godz. w terenie zabudowanym (ponad 15,7 tys.). I tu niezwykle smutna sentencja - cytujemy: „To oznacza, że do tej pory za piracką jazdę po mieście policjanci pozbawili "prawka" ponad 60 proc. więcej kierowców niż w analogicznym okresie 2018 roku (ogółem w tym samym czasie drogówka zatrzymała 24,8 tys. praw jazdy).” Te dane zestawiono z oficjalnymi za cały rok 2018 - wówczas zatrzymano ok. 68 tys. praw jazdy. Wniosek oczywisty, choć przerażający. Zacytujmy tu przywołane słowa podinsp. Radosława Kobrysia z Biura Ruchu Drogowego KGP: „Co ciekawe, zmiana sytuacji nastąpiła mimo spadku ogólnej liczby zdarzeń. - Na początku bieżącego roku zauważyliśmy wzrost wypadków powodowanych przez nadmierną prędkość. A co za tym idzie zauważymy, że Polacy w tym roku zaczęli jeździć szybciej lekceważąc ograniczenia prędkości, szczególnie te dotyczące obszaru zabudowanego - powiedział redakcji dziennik.pl.

Po raz kolejny popatrzmy na statystyki i przyczyny wypadków drogowych spowodowanych przez kierowców w 2018 r (dane KGP): W 2018 roku z winy kierujących pojazdami powstało 27 556 wypadków (co stanowi 87,0% ogółu). W wyniku tych zdarzeń śmierć poniosło 2 177 osób (76,1%), a 33 261 zostało rannych (89,0 %). Głównymi przyczynami wypadków było:

- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - 7 488 wypadków,

- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 6 256 wypadków,

- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych - 3 072 wypadki.

Kto i dlaczego?

Szczególną uwagę należy zwrócić na grupę tzw. „młodych kierowców” w wieku 18-24 lata charakteryzującą się najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. populacji. W 2018 r. byli oni sprawcami 5 113 wypadków (18,6% wypadków powstałych z winy kierujących), zginęło w nich 428 osób, a 6 734 zostały ranne. Na uwagę zasługuje fakt, że są to liczby niższe od ubiegłorocznych (wypadki mniej o 437, -7,9%, zabici mniej o 40, - 8,5%, ranni mniej o 538, -7,4%). Przyczyną 35,6% wypadków, które spowodowali „było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu”, a o ich ciężkości świadczy 53,3% zabitych w wypadkach przez nich spowodowanych. Jest to grupa osób, którą cechuje brak doświadczenia i umiejętności w kierowaniu pojazdami i jednocześnie duża skłonność do brawury i ryzyka - analizują policjanci.

Tzw. najcięższe wypadki, czyli te ze skutkiem śmiertelnym w 2018 r. - 1 987 (75,3/% ogółu wypadków ze skutkiem śmiertelnym) i spowodowali kierujący pojazdami. Najczęstsze przyczyny tych wypadków to:

- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 686 wypadków, 778 zabitych - 34,5% ogółu

- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - 305 wypadków, 322 zabite, - 15,3%;

- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu - 210 wypadków, 216 zabitych, - 10,6%;

- nieprawidłowe wyprzedzanie - 182 wypadki, 202 zabite - 9,2%.

Dlaczego kierowcy jadą coraz szybciej? (jm)