15 maja 2005 |
0
Pytanie: Skradziono mi portfel, w nim również prawo jazdy i dowód osobisty. Kradzież została zgłoszona na policji. Co podczas ewentualnej kontroli drogowej? Jakim dokumentem można wylegitymować się?
Odpowiedź: Zgłaszając kradzież na policji należy poprosić o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu kradzieży dokumentów. Zaświadczenie pełni funkcję "zastępczego" dokumentu, którym można się legitymować m.in. w sytuacji kontroli drogowej oraz będzie potrzebna przy wyrabianiu nowych dokumentów. O kradzieży dowodu osobistego należy powiadomić najbliższy organ gminy. Tam otrzymamy zaświadczenie o utracie dowodu, które możemy okazywać, do czasu wydania nowego dokumentu.
Art. 42.1. Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy organ gminy. Organ ten wydaje zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, ważne do czasu wydania nowego dokumentu.
Link do źródła: Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Tekst dostępny w: Dz. U. z 2001 r. nr 87, poz. 960, z póżn. zm.
Komentuj →
15 maja 2005 |
0
Pytanie: Przepisy nakazują jeździć w dzień z włączonymi światłami mijania tylko do końca lutego, ale większość kierowców używa ich również później i to przez długie tygodnie.
Odpowiedź: Nie widzę w tym nic złego. Wszystko, dzięki czemu samochód jest lepiej widoczny na drodze, poprawia bezpieczeństwo jazdy i usprawnia ruch.
Pytanie: Czyli im więcej świateł, tym lepiej?
Odpowiedź: Nie, nie zawsze. Problem nadużywania świateł pojawia się jednak właściwie dopiero po zmroku. Najczęściej chodzi o światła przeciwmgielne, które kierowcy włączają przy najmniejszym pogorszeniu widoczności. Tylne są równie silne, jak światła stop. W razie hamowania kierowca z tyłu może stop zauważyć z opóźnieniem. Przednie, choć umieszczone nisko, dodatkowo oślepiają kierowców z przeciwka. Dawniej największym problemem były źle ustawione światła mijania. Obecnie zdarza się to rzadziej, przeważnie wtedy, gdy kierowca sam wymienia żarówkę i zrobi to nieumiejętnie. Trzeba bardzo uważać, żeby włożyć ją prawidłowo w gniazdo. Przy światłach ksenonowych nie powinno się samemu w ogóle majstrować, z uwagi na wysokie napięcie i niebezpieczeństwo porażenia.
Odpowiedzi udzielił: Romuald Chałas, wielokrotny mistrz Polski w rajdach samochodowych, prezes Okręgu Warszawskiego Polskiego Związku Motorowego
Komentuj →
15 maja 2005 |
0
W Poznaniu zorganizowano kolejną edycję Targów Przemysłu Motoryzacyjnego POZNAŃ MOTOR SHOW - pod hasłem "Wszystko dla auta". Znaczące miejsce zajęła prezentacja części zamiennych i wyposażenia stacji diagnostycznych. Zaprezentowano ofertę ponad 570 wystawców, w tym 188 z zagranicy oferujących części zamienne, akcesoria do tuningu i urządzenia diagnostyczne. Na 17,5 tys. m2 wystawienniczej powierzchni swoje wyroby prezentowały firmy z 20 krajów.
Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji wspólnie z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego w Poznaniu zaprezentowali stoisko poświęcone bezpieczeństwu na drogach. Zwiedzający mogli zasięgnąć informacji dotyczących przepisów "Prawa o ruchu drogowym", zapoznać się ze zmianami w przepisach ruchu drogowego, poznać założenia programów profilaktycznych oraz rozwiązań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Ponadto przedstawiciele WORD informowali o szkoleniu i egzaminowaniu kierowców.
Prezentowano europejski program wspomagania szkolenia OBSERWATOR.
Komentuj →
14 maja 2005 |
0
Władze Warszawy zdecydowały, iż w weekendy Nowy Świat będzie wyłącznie deptakiem.
Komentuj →
14 maja 2005 |
0
Stacja obsługi samochodów odpowiada wobec właściciela pozostawionego mu do naprawy pojazdu za jego naprawę, ale także za jego bezpieczeństwo. Zobowiązanie potwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 25 listopada 2004 r. Uzasadniono, iż warsztat powinien dołożyć należytej staranności zarówno przy wykonywaniu naprawy, jak i przy przechowywaniu pojazdu. Dlatego umowa o oddanie samochodu do naprawy jest, zdaniem SN, umową mieszaną, do której odnoszą się zarówno przepisy o umowie o dzieło, jak i o umowie przechowania.
Komentuj →
14 maja 2005 |
0
IV pielgrzymka kierowców na Jasną Górę pod hasłem "Bądź bezpieczny, życzliwy i trzeźwy". Udział wezmą m.in. samochodowi i motocyklowi mistrzowie kierownicy, m.in. Krzysztof Hołowczyc, Jacek Czachor, Marek Dąbrowski, którzy poparli apel krajowego duszpasterza kierowców ks. Mariana Midury - "na drogach kierujmy się miłością".
Komentuj →
14 maja 2005 |
0
W centrum Warszawy autobus komunikacji miejskiej wjechał w ogrodzenie Ambasady Szwajcarii.
Co wiedzieć powinien pasażer? Jeżeli pasażer pojazdu komunikacji publicznej stanie się ofiarą gwałtownego hamowania należy: natychmiast powiadomić o zdarzeniu kierowcę, powinien zostać sporządzony protokół, zdarzenie kierowca musi odnotować w karcie pojazdu.
Komentuj →
14 maja 2005 |
0
Zaczyna obowiązywać rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 kwietnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadania statutu Transportowemu Dozorowi Technicznemu.
Źródło: Dz. U. z dnia 29 kwietnia 2005 r., Nr 74, Poz.654. 
Komentuj →
14 maja 2005 |
0
W życie wchodzi rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 30 marca 2005 r. w sprawie rodzajów przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz zakresu tej kontroli.
Źródło: Dz.U. z dnia 29 kwietnia 2005 r., Nr 74, pozycja 653. 
Komentuj →
14 maja 2005 |
0
Bardzo ciężko ranne w wypadku drogowym zostało 10-miesięczne niemowlę - kierujący pojazdem ojciec dziecka - miał we krwi 2 promile alkoholu, matka trzymała dziecko na kolanach (w samochodzie nie było specjalnego fotelika).
Komentuj →
14 maja 2005 |
0
Pytanie: Czy organizacja pozarządowa skupiająca ratowników przedmedycznych, wykonujących m.in. patrole ratownicze samochodem sanitarnym marki Lublin II typ 3334 może w trakcie dojazdu do miejsca zdarzenia (wypadku samochodowego) używać żółtych sygnałów świetlnych bez narażania się na żadne konsekwencje?
Odpowiedź: Prawo używania żółtych sygnałów błyskowych określone jest dokładnie w art. 54 oraz art. 31 ust.1 pkt. 5 Ustawy - prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z tymi przepisami dozwolone jest używanie tych świateł w pojazdach:
wykonujący na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne,holowanych, z wyjątkiem motocykla - zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
Przepisy nie przewidują używania przez inne pojazdy żółtych sygnałów błyskowych, tak więc w przypadku dojazdu do wypadku z użyciem takich świateł może to być potraktowane jako wykroczenie. Dobrym wyjściem mogłoby tu być uzyskanie odpowiedniego zezwolenia od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na używanie w ruchu drogowym świateł pojazdu uprzywilejowanego (niebieskich), na podstawie art. 53 ust.1 pkt 12. Nie ulega wątpliwości, iż pojazd taki wykorzystywany jest głównie w celu ratowania życia ludzkiego.
Odpowiedzi udzielił: mł. insp. mgr inż. Sebastian Paluch, inspektor w Wojewódzkim Inspektoracie Transportu Drogowego oraz wykładowca w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Szczecinie
Komentuj →
13 maja 2005 |
0
W Monitorze Polskim nr 28 opblikowano oświadczenie rządowe do protokołu międzynarodowego podpisanego w Luksemburgu 7 października 2004 r. do porozumienia administracyjnego między ministrem mobilności Królestwa Belgii, ministrem transportu Wielkiego Księstwa Luksemburga, ministrem transportu, robót publicznych i gospodarki wodnej Królestwa Niderlandów, ministrem infrastruktury, transportu, zagospodarowania przestrzennego, turystyki i gospodarki morskiej Republiki Francuskiej, ministrem transportu, budownictwa i mieszkalnictwa RFN, sekretarzem stanu w Ministerstwie Transportu Irlandii, sekretarzem stanu do spraw transportu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, ministrem transportu Królestwa Hiszpanii w sprawie współpracy między służbami kontroli transportu drogowego oraz ustanowienia instytucji wprowadzającej w życie tę współpracę, podpisanego w Luksemburgu 5 października 1999 r.
Źródło: Monitor Polski nr 28 z 13 maja 2005 r., poz. 393.
Komentuj →
13 maja 2005 |
0
W dniach 11-13.5.2005, odbyły się XI Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA POLSKA. Ofertę przedstawiło kilkuset wystawców. Obok ekspozycji stałych przedstawiano wiele ciekawych prezentacji multimedialnych i pokazów - w tym: pokaz układania nawierzchni betonowej; pokaz "tańczących koparek". Zaprezentowano szeroki wachlarz tematyczny ofert - od producentów i sprzedawców maszyn drogowych, poprzez producentów kruszywa i lepiszczy, producentów infrastruktury drogowej, aż do szeroko rozumianej branży inżynierii ruchu drogowego. Medal Targów dla najlepszego produktu otrzymała firma APM z Bielska-Białej - za ofertę znaków o zmiennej treści (UMS).
Wśród imprez towarzyszących interesujące było międzynarodowe seminarium CZECH TRADE, na którym omawiano wspólne doświadczenia w zakresie budowy infrastruktury transportowej; organizatorem konferencji "MOSTY" był Instytut Badawczy Dróg i Mostów z Warszawy; konferencję nt. "Wpływ środków organizacji na bezpieczeństwo ruchu drogowego" (głównie na drogach wojewódzkich, powiatowych oraz gminnych) - zorganizowana przez SITK i Targi Kielce, przy merytorycznym wsparciu Politechniki Krakowskiej. Patronat honorowy nad konferencją objęli: Minister Infrastruktury, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Prezes SITK RP, Prezes Związku Powiatów Polskich, Komendant Główny Policji. Program.
Komentuj →
13 maja 2005 |
0
W Podgajach (woj. wielkopolskie) zainaugurowano program "Przyjazne parkingi Polski". "Jedną z głównych przyczyn zagrożeń w ruchu drogowym jest zmęczenie kierujących. Kierowcy często boją się zatrzymywać na przypadkowych parkingach. Dlatego postanowiliśmy zbudować sieć parkingów, które będą spełniały określone wymagania i będą odpowiednio oznakowane" - powiedział w pomysłodawca programu, mł. insp. Witold Kapustyński z wielkopolskiej policji.
Wymogi dla parkingów uczestniczących w programie: odpowiednia dla natężenia ruchu liczba miejsc; profesjonalna ochrona (w tym monitoring); zaplecze socjalne: hotel, bar, toalety i prysznice. Dodatkowo parking musi być odpowiednio oznakowany, a wjazd - bezkolizyjny. Właściciele parkingów spełniających te wymogi mogą zgłaszać się do policji i Polskiego Związku Motorowego. Po weryfikacji przystępują do programu.
Komentuj →
13 maja 2005 |
0
Uchwalone 21 kwietnia br. przepisy definiują samochód ciężarowy (czyli taki, od którego można odliczać VAT) w art. 86 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Za ciężarówkę uznaje się pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3,5 tony. Jeżeli samochód ma ten parametr niższy, przysługuje odliczenie 60 proc. kwoty VAT od jego zakupu czy leasingu, ale nie więcej niż 6000 zł. Dotychczas dla aut, które nie spełniały warunków tzw. wzoru Lisaka, granica ta wynosiła odpowiednio 50 proc. i 5 tys. zł.
Komentuj →
13 maja 2005 |
0
Na całym świecie dzięki fotoradarom poprawiło się bezpieczeństwo na drogach. Pisanie, że ich zakup to tracenie publicznych pieniędzy, jest niestosowne i szkodliwe - stwierdza Zbigniew Sztabik, członek zarządu, dyrektor ds. techniki i produkcji Zakładu Urządzeń Radiolokacyjnych ZURAD sp. z o.o. w Ostrowii Mazowieckiej. Artykuł stanowi polemikę do krytycznych opinii na temat jakości fotoradarów Andrzeja Skowrona (sędzia sądu rejonowego w Tarnowie) w artykule pt.: "Fotoradar - zawodne urządzenie".
Radarowy miernik prędkości - RAPID-2K.
Pełna informacja o producencie oraz jego produktach dostępna na www.zurad.com.pl
Komentuj →
13 maja 2005 |
0
"Głos Szczeciński" opisując skalę zjawiska przypomina jakie konsekwencje czekają amatorów siadania "za kółkiem" po wypiciu alkoholu - mówi komisarz Miłosz Bogdański z Komendy Powiatowej Policji w Gryfinie:
Za kierowanie pojazdem w stanie po użyciu alkoholu tj. od 0.2 do 0.5 promila sąd może wymierzyć karę grzywny w wysokości do 5 000 złotych i zakaz prowadzenia pojazdów od 6 miesięcy do 3 lat.
Za kierowanie pojazdem w stanie nietrzeźwości, czyli powyżej 0,5 promila, kary są bardziej dotkliwe. Grozi zakaz prowadzenia pojazdów od roku do 10 lat, grzywna, kara pozbawienia wolności do lat 2 oraz podanie wyroku do publicznej wiadomości. Za spowodowanie wypadku pijany kierowca może trafić "za kratki" nawet na okres 12 lat. W przypadku zatrzymania uprawnień na dłużej niż 12 miesięcy, musimy powtórnie zdać egzaminy na prawo jazdy.
Skazanie za jazdę "po kieliszku" może mieć też inne skutki. Każda osoba ukarana przez sąd za kierowanie pojazdem w stanie nietrzeźwości jest wpisana do rejestru skazanych. W przyszłości może mieć to wpływ na możliwość podjęcia pracy.
W przypadku wyrządzenia szkody przez kierującego po użyciu alkoholu, firma ubezpieczeniowa zwraca się do sprawcy o zwrot wszystkich wypłaconych odszkodowań w związku z powstałymi szkodami.
Komentuj →
13 maja 2005 |
0
Komisarz Robert Tarapacz z wydziału ruchu drogowego śląskiej policji został regionalnym koordynatorem działań wymierzonych przeciwko motocyklistom łamiącym przepisy ruchu drogowego. Najczęściej odnotowywane przewinienia motocyklistów to: Jazda z zawrotną prędkością, wyścigi i maskowanie tablic rejestracyjnych. Przez najbliższych kilka tygodni wyposażone w wideoradary, nieoznakowane wozy policji będą patrolowały główne trasy w regionie. - Nie będzie litości dla piratów drogowych - zapowiada komisarz.
Komentuj →
13 maja 2005 |
0
Amerykańskie krążowniki szos Cadillac i Corvette - samochody legendy - już pod koniec czerwca mają być sprzedawane w pierwszym warszawskim salonie tych marek.
Komentuj →
13 maja 2005 |
0
Pytanie: Czy i kiedy można jechać po chodniku?
Odpowiedź: Artykuł 26 ustęp 3 punkt 3 kodeksu drogowego zabrania jazdy po chodniku. - Można to zrobić tylko w razie ratowania czyjegoś życia lub zdrowia. Ale nie ma mowy o skracaniu sobie drogi do pracy. Absolutnie nie powinno to się zdarzyć - potwierdza Tomasz Ziemiński, rzecznik straży miejskiej.
Odpowiedzi udzielił: Tomasz Ziemiński, rzecznik straży miejskiej
Art. 26 ust. 3. Kierującemu pojazdem zabrania się: (...) 3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych. 4. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.
Tekst jednolity i aktualizowany ustawy - Prawo o ruchu drogowym - dostępny w: PRAWO DROGOWE. Część 1. Ruch drogowy poz. 101h, str. 37.
Komentuj →
13 maja 2005 |
0
Pytanie: Po przeprowadzonym badaniu okresowym diagnosta stwierdził, że pojazd nie spełnia warunków technicznych z powodu braku tabliczki znamionowej i braku oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Otrzymałem zaświadczenie z w/w usterkami i termin 7 dni na ich usunięcie (wpisany na zaświadczeniu). Czy mogę się swobodnie poruszać samochodem, którego termin badania w dowodzie rejestracyjnym już minął, a w zaświadczeniu jest nowy termin o 7 dni dłuższy, i czy podczas kolizji PZU musi uznać termin podany w zaświadczeniu z badania technicznego?
Odpowiedź: Pokwitowanie za zatrzymany dowód rejestracyjny, niezależnie, czy wydawane w trakcie kontroli drogowej przez policjanta, czy w trakcie badania kontrolnego przez diagnostę, jest szczególnego rodzaju dopuszczeniem pojazdu do ruchu na drodze. W tym przypadku termin, na który został pojazd dopuszczony do ruchu przez organ jest wiążący, niezależnie od daty badania ustalonej w dowodzie rejestracyjnym. Zgodnie z art. 132 ust. 4 Ustawy - prawo o ruchu drogowym w określonych przypadkach (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu, zniszczenie lub podejrzenie przerobienia dowodu rej.) zatrzymuje jednostka uprawniona do przeprowadzania badań technicznych. Tak więc, ubezpieczyciel, w przypadku powstania określonego zdarzenia na drodze (kolizji, wypadku) w czasie ważności pokwitowania, musi uznać termin dopuszczający do ruchu pojazdu wyznaczony w pokwitowaniu.
Odpowiedzi udzielił: mł. insp. mgr inż. Sebastian Paluch, inspektor w Wojewódzkim Inspektoracie Transportu Drogowego oraz wykładowca w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Szczecinie
Komentuj →
13 maja 2005 |
0
Prezydent RP A. Kwaśniewski podpisał ustawę z 22 kwietnia o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej. Akt musi być jeszcze opublikowany w Dzienniku Ustaw, wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Tekst jednolity i aktualizowany ustawy dostępny w: PRAWO DROGOWE. Część 1. Ruch drogowy poz. 321 (w przygotowaniu - Aktualizacja 39).
Komentuj →
12 maja 2005 |
0
Olsztyńska straż miejska uruchomiła telefon kontaktowy do dyżurnego, wykonując bezpłatne połączenie mieszkańcy mogą zgłosić informacje o jeżdżących zbyt szybko kierowcach. Link do źródła: "Gazeta Wyborcza
Komentuj →
12 maja 2005 |
0
Brytyjska firma ubezpieczeniowa Hyperformance dokonała analizy wypadków drogowych, które wydarzyły się w roku 2003. Ustalono: najwięcej wypadków ma miejsce w piątek, a najmniej - w czwartek.
Komentuj →
12 maja 2005 |
0
Zgodnie z informacją Ministerstwa Infrastruktury udzieloną PAP - projekty rozporządzeń w sprawie zmian w szkoleniu kandydatów na kierowców są w fazie uzgodnień społecznych, następnie trafią do uzgodnień międzyresortowych. Zmiany mają być wprowadzone od września br. "Jeśli resort wprowadzi zapowiadane zmiany, egzaminy podrożeją - komentuje na łamach "Gazety Pomorskiej" Krzysztof Kęskrawiec, dyrektor bydgoskiego WORD. - To oczywiste, gdy weźmiemy pod uwagę, iż będziemy zużywać więcej paliwa. Poważne koszty wiążą się także z zakupem kamer. Musimy rozpisać przetarg i wybrać najlepszą ofertę."
Komentuj →
11 maja 2005 |
0
Pytanie: Sarna wpadła na samochód mieszkańca Jaworzna kilkaset metrów przed punktem poboru opłat w Brzęczkowicach. Stalexport Transroute Autostrada nie chce zapłacić za naprawę auta, bo - jak tłumaczy wiceprezes firmy - nie ma dowodu, by sarna znalazła się w tym miejscu z winy spółki.
Odpowiedź: Nie było winy z naszej strony. Do zderzenia z sarną doszło w pobliżu węzła. Nie jesteśmy w stanie zabezpieczyć tego miejsca, mamy kilka opinii prawnych, że w tego typu przypadkach jesteśmy zwolnieni z odpowiedzialności.
Odpowiedzi udzielił: Andrzej Łopuszyński, wiceprezes Stalexport Transroute Autostrada
Komentuj →
11 maja 2005 |
0
W Warszawie Wojewódzka Inspekcja Transportu Drogowego skontrolowała 15 miejskich autobusów. Wynik: "stan trzech pojazdów był tak fatalny, że inspektorzy zawrócili je z trasy. W kilku innych pogotowie techniczne MZA musiało dokonać niezbędnych napraw na miejscu".
Komentuj →
11 maja 2005 |
0
W Olsztynie strażnicy miejscy będą patrolowali miasto także na skuterach. Mamy dwie yamahy. Będziemy jeździć nimi po obrzeżach miasta, miejscach wypoczynku oraz plażach w poszukiwaniu dzikich wysypisk śmieci czy nielegalnych obozowisk - mówi Jarosław Lipiński, zastępca komendanta olsztyńskiej straży miejskiej.
Komentuj →
11 maja 2005 |
0
W związku z zainteresowaniem zagranicznych inwestorów zwiększającą się rolą Polski, jako państwa tranzytowego pomiędzy Unią Europejską, a Rosją i Ukrainą w Warszawie (6.5.br.) odbyła się doroczna konwencja poświęcona drogownictwu i infrastrukturze drogowej w Polsce. Organizatorem spotkania był Iveco Trans Euro Club - organizacja zrzeszająca ok. 500 dużych firm transportowych, głównie niemieckich.
Komentuj →
11 maja 2005 |
0
Policjant zatrzymujący kierowcę, np. przekraczającego dopuszczalną prędkość lub wyprzedzającego "na trzeciego", ma prawo pytać go - w razie odmowy przyjęcia mandatu - o jego warunki materialne, rodzinne i osobiste. Dane te policjanci umieszczają we wniosku o ukaranie, kierowanym do sądu grodzkiego - wyjaśnia Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Podkomisarz Marcin Szyndler z biura prasowego Komendy Głównej Policji podkreśla jednak, że naszym prawem jest odmowa podania danych o stanie materialnym. Policja umieszcza wtedy wzmiankę o odmowie we wniosku do sądu. Uprawnienie takie posiada także Straż Miejska.
"Gazeta Prawna" - OPINIA - Dr Paweł Dzienis, asesor w wydziale grodzkim w Sądzie Rejonowym w Białymstoku:
Należy rozróżnić dwie sytuacje pytań policjanta o sytuację majątkową: przed podjęciem decyzji o ustaleniu wysokości mandatu i w toku postępowania wyjaśniającego. Istotne jest to, że mandat nie jest orzeczeniem w rozumieniu art. 32 par. 1 i 2 kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia (k.p.w.), zatem policjanta nie dotyczą dyrektywy wymiaru kary, wśród których są warunki majątkowe sprawcy. Wysokość większości mandatów karnych jest ujednolicona w tzw. taryfikatorze. W przypadku gdy dane wykroczenie nie jest nim objęte, stosuje się zasady ogólne dotyczące maksymalnej wysokości grzywien nakładanych w postępowaniu mandatowym. Brak zatem podstaw prawnych żądania przez policjanta nakładającego mandat informacji o warunki majątkowe sprawcy. W sytuacji odmowy przyjęcia mandatu to organ, którego funkcjonariusz proponował mandat, prowadzi postępowanie wyjaśniające przed skierowaniem wniosku o ukaranie do sądu i ma prawo do zebrania danych wskazanych w art. 57 par. 3 pkt 2 k.p.w., czyli w miarę możności danych o warunkach materialnych sprawcy. Należy też podkreślić, iż w obu przypadkach istnieje zawsze obowiązek udzielenia na żądanie uprawnionego do legitymowania informacji odnośnie do miejsca zatrudnienia, gdyż niepodanie takich danych lub podanie fałszywych stanowi wykroczenie z art. 65 par. 1 lub 2 kodeksu wykroczeń.
Komentuj →
11 maja 2005 |
0
Przyszły taksówkarz oprócz sprawnego auta musi posiadać, a co za tym idzie ponieść koszty: kasa fiskalna - 1200 zł (rok temu było to około 2500 zł), wpisowe - 200 zł dla zrzeszenia, 700 zł - wpisowe do grupy, na konto inwestycji - 135 zł. Jeszcze licencja - 200 zł i świadectwo lekarskie (badania) - 250 zł (średnio). Kurs taksówkarski - 1000 zł. Tak zwany kogut, czyli "transparent dachowy" - 400 zł, urządzenie radiowe - 1800 zł. Razem: 5885 zł - informuje Andrzej Budziński, drugi wiceprezes Taxi Radio. Miesięczne wydatki to: Miesięczne wydatki to: ZUS - 730 zł, podatek - 40 zł, opłata w zrzeszeniu - 200 zł, paliwo - średnio 1100 zł. Ubezpieczenie zależy od samego auta - jego rocznika, marki, do 100 zł.
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
Sprawę obliczania terminów ważności kart drogowych analizuje "Rzeczpospolita". Problem ich prawidłowego wypełniania miała rozstrzygać instrukcja, którą zamieściło na swojej stronie internetowej Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego. "Jednak wskazany przez BOTM sposób obliczania terminów ważności kart drogowych rodzi, moim zdaniem, istotne wątpliwości."
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
Wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie sposobu numeracji i ewidencji dróg publicznych, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz rejestru numerów nadanych drogom, obiektom mostowym i tunelom. Po zaliczeniu dróg do kategorii dróg publicznych, numery nadają odpowiednio: drogom krajowym i wojewódzkim - generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad, drogom powiatowym i gminnym - zarządy województw. Generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad oraz zarządy województw prowadzą rejestry numerów nadanych drogom. Dla poszczególnych kategorii dróg właściwy zarządca drogi prowadzi ewidencję dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów. Aktualizacji ewidencji dróg założonych i prowadzonych m.in. dla dróg przed 10 maja br. należy dokonać w terminie nadchodzących 36 miesięcy. "Stara" ewidencja stanowić ma integralną część ewidencji zakładanej.
Tekst jednolity rozporządzenia dostępny w: PRAWO DROGOWE. Część 3. Drogownictwo, poz. 2009b (Aktualizacja nr 15 - w przygotowaniu).
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
Obowiązuje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2006 r. w sprawie trybu sporządzania informacji oraz gromadzenia i udostępniania danych o sieci dróg publicznych, obiektach mostowych, tunelach oraz promach.
Tekst jednolity rozporządzenia dostępny w: PRAWO DROGOWE. Część 3. Drogownictwo, poz. 2010a (Aktualizacja nr 15 - w przygotowaniu).
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
"Taki obrót spraw bardzo mnie zaskoczył. Nie rozumiem, dlaczego posłowie nie chcą likwidacji patologicznej akcyzy i zastąpienia jej podatkiem, który uwzględni aspekty ekologiczne i zlikwiduje zaniżanie cen nabycia samochodów. (...) Jeśli ustawa przepadnie, to problem przecież zostanie. Mam nadzieję, że posłowie jeszcze raz przeanalizują sytuację".- Jarosław Neneman, wiceminister finansów.
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
Pytanie: Dlaczego autostrady w Polsce budowane są tak wolno? Jak to możliwe, że u naszych południowych sąsiadów Czechów tak szybko wybudowano sieć autostrad? "Rzeczpospolita"
Odpowiedź: Czeska sieć autostradowa nie jest jeszcze skończona, a poza tym rozmiary kraju warunkują to, że w Czechach "efekt sieci" jest zauważalny, przy niewiele większej długości istniejących autostrad. Istotą różnicy jest jednak fakt, że w Czechach sprawny system finansowania inwestycji drogowych działa już od wielu lat, a w Polsce rozpoczął swe funkcjonowanie dopiero w styczniu 2004 r., kiedy powołano Krajowy Fundusz Drogowy. Nie jest to oczywiście efekt większej zdolności Czechów do dysponowania środkami finansowymi, a raczej efekt skali problemów, które przez ostatnie lata transformacji ustrojowej wymagały finansowania państwa. W Polsce skala ta jest zdecydowanie większa, a zatem środki publiczne musiały być przekazywane na załatwianie niekiedy bieżących potrzeb ludzkich, co odbija się dziś na stanie infrastruktury drogowej, która przez lata była niedoinwestowana.
Odpowiedzi udzielił: Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
Pytanie: Jakie efekty przyniesie podjęcie działań przyjętych w Programie GAMBIT 2005, ile będą te działania kosztowały? Maciej K.
Odpowiedź: Przyjmujemy, że w 2013 r. liczba zabitych zmniejszy się do 2800, przy obecnym stanie 5700 śmiertelnych ofiar ruchu drogowego rocznie. Szacujemy, że obecnie straty z powodu wypadków drogowych sięgają rocznie 30 mld zł; natomiast środki przeznaczane na poprawę brd wynoszą ok. 200 mln zł. rocznie. Porównanie tych dwóch liczb wskazuje wyraźnie na niedocenianie rangi problemu wypadków drogowych w Polsce. W krajach UE przyjmuje się zasadę, że inwestowanie w ochronę życia jednego człowieka może sięgnąć kwoty 1 mln euro.
Odpowiedzi udzielił: Ryszard Krystek Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury ds. polityki transportowej
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
"Gazeta Prawna" przypomina sentencję uchwały z 22 kwietnia br. podjętej przez Sąd Najwyższy, w której stwierdził, iż przepis art. 38 pkt 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych nie ma zastosowania, jeżeli właścicielem uszkodzonego lub zniszczonego pojazdu mechanicznego i pojazdu mechanicznego kierowanego przez sprawcę szkody jest bank kredytujący, na którego przewłaszczono własność tych pojazdów, lub finansujący na podstawie umowy leasingu, którzy oddali je w posiadanie zależne.
Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - Art. 38. Zakład ubezpieczeń nie odpowiada za szkody: 1) polegające na uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie mienia, wyrządzone przez kierującego posiadaczowi pojazdu mechaniczne-go; dotyczy to również sytuacji, w której posiadacz pojazdu mechanicznego, którym szkoda została wyrządzona, jest posiadaczem lub współposiadaczem pojazdu mechanicznego, w którym szkoda została wyrządzona;
Tekst jednolity i aktualizowany ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych dostępny w: PRAWO DROGOWE. Część 1. Ruch drogowy poz. 515d (w przygotowaniu) oraz Uchwała SN - poz. 522 (w przygotowaniu).
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
Analizując sytuację wywrotki na miękkim poboczu Sąd Najwyższy orzekł, iż ubezpieczyciel obowiązany jest wypłacić odszkodowanie z polisy OC sprawcy wcześniejszego wypadku, przez którego doszło do uszkodzenia następnie innego pojazdu. Oczywistym warunkiem jest fakt, iż jego kierowca zachował na drodze należytą ostrożność, mając na względzie bezpieczeństwo ludzi i innych samochodów. Taka nadzwyczajna sytuacja wyłącza odpowiedzialność tylko przy istnieniu adekwatnego związku przyczynowego między powstałą szkodą a zachowaniem jej sprawcy.
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
Nauka ekonomicznej jazdy będzie elementem obowiązkowych, okresowych szkoleń kierowców zgodnie z unijną dyrektywą 2003/59, która ma pojawić się w krajowym ustawodawstwie we wrześniu 2009 roku - ocenia "Rzeczpospolita". Odnotowywana jest coraz powszechniejsza popularność Szkół Doskonalenia Jazdy. W Polsce: Volvo (1992 r.), MAN (2004 r.), Mercedes-Benz, Renault, DAF, a Scania i Iveco przygotowują uruchomienie.
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
W Szczecinie Policja rozpoczęła akcję karania rodziców przewożących dzieci bez wymaganych fotelików. "Na pogadankach z policjantami maluchy przyznają, że jeżdżą w samochodach bez fotelików. Raz usłyszałem opowieść o tym, że dziecko jeździ na wycieraczce, pod fotelem! - mówi Zenon Butkowski z biura prasowego szczecińskiej policji. Policjant zapewnia, że wtorkowa akcja to tylko jeden z elementów policyjnej walki o bezpieczne przewożenie dzieci."
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu lub przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów, przyjmując pojazd wycofany z eksploatacji, musi unieważnić tablice rejestracyjne i dowód rejestracyjny. Omówienie obowiązujących przepisów przygotowała "Gazeta Prawna".
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
Mając na względzie perspektywę wzrostu - nawet o połowę w najbliższym dziesięcioleciu - transportu drogowego w Europie analitycy branży sugerują: kontynentalna Europa także powinna dopuścić dłuższe i większe zestawy, nazwane ekokombi lub europejskim systemem modularnym.
W Europie do ruchu dopuszczone są zestawy o maks. masie całkowitej 40 ton, składające się z samochodu ciężarowego i przyczepy o długości do 18,75 m. Powszechnie używane ciągniki siodłowe z naczepą nie mogą być dłuższe niż 16,5 m. Jedynie w Szwecji i Finlandii zestawy mogą mierzyć 25,25 m i ważyć do 60 ton.
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
Znakiem czasów ma być konsolidacja - ocena "Rzeczpospolita" sytuację na trudnym rynku przewozów. Ma to pozwolić uniknąć bankructw, a tym samym sprawi, że firmy staną się bardziej konkurencyjne.
Wg. danych BOTM (stan na koniec kwietnia br.) - do przewozu rzeczy uprawnionych było blisko 62 tys. samochodów, a w branży działało ok. 12 tys. licencjonowanych przedsiębiorców. Dane te na początku stycznia 2004 roku wynosiły - odpowiednio - 41 119 oraz 9757, zaś pod koniec grudnia: 58 531 oraz 11 585.
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
Producent nawigacji VDO Dayton - Siemens VDO, wprowadza do sprzedaży kolorowy ekran, wyświetlający mapę, wskazówki drogowe oraz całe menu nawigacji w lusterku wstecznym pojazdu.
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
W jednym z sądów grodzkich we Francji uruchomiono pilotażowy system poboru mandatów i grzywien natychmiast po ich orzeczeniu. W gmachu sądu zainstalowano terminal elektroniczny połączony z resortem finansów - pobierający pieniądze z kart kredytowych. Specjalny pracownik programuje zapłatę: wysokość kary, koszty sądowe i wystawia faktury: oryginał dla ukaranego, kopię dla sądu.
Komentuj →
10 maja 2005 |
0
Warszawski urząd miejski zawarł porozumienie o współpracy z Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego (ITD), jego celem będzie eliminacja jeżdżących po stolicy nielegalnych taksówek, nie posiadających licencji lub kas fiskalnych. Według Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego Marka Tokarskiego, nie można zagwarantować, że z Warszawy znikną w najbliższym czasie wszystkie "dzikie taksówki". Możemy natomiast obiecać, że nielegalnym taksówkarzom działalność przestanie się opłacać, bo kary za taką działalność są bardzo wysokie.
Komentuj →
9 maja 2005 |
0
Jak informuje "EuroFlota": "kontrole prowadzone na drogach, a także w firmach przewoźników pokazują, że kierowcy "majstrują" przy tachografach. Z danych ITD wynika, że w 2004 roku funkcjonariusze inspekcji stwierdzili 98 tys. naruszeń przepisów, z czego ok. 80% dotyczyło nieprzestrzegania przez kierowców przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdów oraz obowiązkowych przerw i odpoczynków. Zdaniem Seweryna Kaczmarka, głównego inspektora transportu drogowego, bardzo częstym naruszeniem ze strony kierowców było nieokazywanie do kontroli zapisów z urządzeń rejestrujących lub przedstawianie tzw. wykresówek niezawierających wszystkich danych."
Komentuj →
9 maja 2005 |
0
W Sejmie do Komisji Infrastruktury został skierowany rządowy projekt ustawy o systemie cyfrowych urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Do dnia 1.6.br. Komisja została zobowiązana do przedstawienia sprawozdania.

Komentuj →
9 maja 2005 |
0
Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw po zakończonym I czytaniu w Komisji Infrastruktury (4.5.2005r.) został skierowany i dyskutowany w ramach prac podkomisji stałej ds. transportu. Celem projektu jest sprecyzowanie a także zdefiniowanie pojęć występujących na gruncie ustawy, jak również określenie obowiązków kontrolnych Inspekcji Transportu Drogowego. Projekt ma także na celu likwidację szarej strefy w transporcie drogowym m.in. przez zdefiniowanie pojęcie przewozów drogowych.
Tekst jednolity ustawy o transporcie drogowym dostępny w: PRAWO DROGOWE. Część 2. Transport, poz. 1148f.
Komentuj →
9 maja 2005 |
0
W Sejmie do pierwszego czytania wniesiony jest komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zmiany dotyczą wyłącznie podatków dotyczących poligonów wojskowych i pól ćwiczeń. Planowane wejście w życie 1 stycznia 2006 r.
Tekst jednolity ustawy dostępny w: PRAWO DROGOWE. Część 3. Drogownictwo, poz. 212a.
Komentuj →
9 maja 2005 |
0
"Gazeta Wyborcza" informuje: "Ma kosztować co najmniej 118 zł. To propozycja Ministerstwa Infrastruktury, które chce podnieść opłaty od 4 lipca 2005 roku. Cena egzaminu teoretycznego - 20 zł - nie zmieni się. Za egzamin praktyczny zamiast 74 zł zapłacimy 98 zł. Ministerstwo tłumaczy podwyżkę m.in. dłuższym czasem egzaminu i wzrostem cen paliw. Wcześniej o podwyżkę zabiegali marszałkowie województw (podlegają im ośrodki ruchu drogowego, które egzaminują kandydatów na kierowców), którzy przekonywali, że cena egzaminu na najbardziej popularną kategorię "B" nie zmieniła się od 2003 r. Nie zdrożeje wydanie dokumentu prawa jazdy, nadal ma kosztować 70 zł."
Komentuj →
9 maja 2005 |
0
W Krakowie przy ulicy Wielickiej powstał pierwszy z zaplanowanej sieci kącików kulinarnych na stacjach paliwowych sieci Orlen. Dużo jeździmy po kraju. Tankując, czasami chciało by się coś przekąsić. Ale wszędzie oferowane są tylko hot dogi. W imię swoich egoistycznych interesów chcielibyśmy zjeść coś smaczniejszego, postanowiliśmy więc stworzyć "własną" sieć - tłumaczy Robert Makłowicz. Drugim pomysłodawcą i autorem receptury dań jest Piotr Bikont.
Komentuj →
9 maja 2005 |
0
Opublikowano rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 kwietnia 2005 r. w sprawie warunków pobierania krwi do kandydatów na dawców krwi i dawców krwi. Akt określa m.in. wymagania zdrowotne jakim powinien odpowiadać kandydat na krwiodawcę.
Link do źródła: Dziennik Ustaw nr 79 poz. 691.

Komentuj →