Ekspert wyjaśnia

W co oprzyrządować pojazd dla niepełnosprawnego

7 grudnia 2008

Pytanie: W co oprzyrządować pojazd dla niepełnosprawnego?

Odpowiedź: Wniosek jaki się nasuwa podczas analizy problemu wskazuje, że koncerny samochodowe i ich sieci handlowe nie powinny zasadniczo zajmować się produkcją i sprzedażą samochodów oprzyrządowanych w specjalistyczne urządzenia wspomagające. Różnorodność wariantów oprzyrządowania i specyficzne cechy każdego niepełnosprawnego klienta, nie pozwalają na prostą standaryzację tej usługi. Dlatego dobrze się dzieje, że funkcje te przejmują specjalistyczne firmy potrafiące indywidualizować usługę i mające stały kontakt ze swoim klientem. Coraz częściej mamy do czynienia z urządzeniami zaawansowanymi technicznie i posiadającymi systemy elektronicznego sterowania, integrujące się z fabrycznymi systemami komputerowymi pojazdów. To nowy rozdział w użytkowej technice kierowania pojazdem. Zwiększają komfort obsługi, gwarantują większe bezpieczeństwa  i  estetycznie  komponują się z wnętrzem pojazdu. Mają jeszcze jedną ważną zaletę. Mogą być elektronicznie neutralizowane, co w praktyce oznacza, że jeśli samochodem ma kierować osoba sprawna fizycznie, system może wyłączyć funkcje dedykowane kierowcy niepełnosprawnemu. Taki pojazd w sposób naturalny, nawet po kilku latach eksploatacji, zachowuje uniwersalny charakter i może być bardzo dobrą ofertą samochodu używanego. Faktem wymagającym podkreślenia jest to, że montażowi nowoczesnych urządzeń wspomagających kierowanie pojazdem, towarzyszy czynność ich elektronicznego programowania przy pomocy specjalistycznych przyrządów diagnostycznych. Doskonałość nowoczesnego oprzyrządowania specjalistycznego polega między innymi na tym, że można je dostosowywać do indywidualnych predyspozycji kierowcy. Są to jednak urządzenia kosztowne co stanowi istotne ograniczenie dla małych warsztatów, które nie są w stanie ponosić sporych nakładów finansowych na takie wyposażenie serwisowe i diagnostyczne. Oznacza to w praktyce, że montaż nowoczesnych systemów wspomagania jazdy samochodem staje się powoli domeną firm specjalistycznych. Spośród wielu producentów oprzyrządowania do samochodów osób niepełnosprawnych, oferujących na rynku polskim  produkty z wymaganymi w Europie (kraje starej Unii) stosownymi certyfikatami bezpieczeństwa i świadectwami europejskiej homologacji, należy wyróżnić:

- włoski Guidosimplex - który reprezentowany jest przez firmę EFEKTOR z Warszawy;

- niemiecką REHA - która posiada w Skarżysku Kamienej własne przedstawicielstwo;

- szwedzki AUTOADAPT - obecny jest o tyle, że w samochodach Toyota oferowanych osobom niepełnosprawnym, montowane jest jedno z jego urządzeń.

Wśród potentatów takich urządzeń należy jeszcze wymienić włoski Handytech, jednakże na razie nieobecny w Polsce. Firmy te produkują wszelkiego rodzaju bardzo wysokiej klasy urządzenia, które wspomagają i ułatwiają przemieszczanie się samochodem,  zarówno niepełnosprawnym kierowcom, jak i pasażerom. 
W ślad za jakością, co oczywiste, podąża niestety cena. Osprzęt do adaptacji pojazdów, najbezpieczniejszy z możliwych, wykonany absolutnie profesjonalnie, niezwykle zaawansowany technologicznie, nafaszerowany elektroniką i nierzadko do zamówienia w kolorze tapicerki posiadanego auta, staje się w wielu przypadkach niedostępny dla zainteresowanych ze względu na swoją cenę.   

     Nie sposób pominąć polskiego wytwórcy, jakim jest firma CEBRON z Warszawy. Jest to producent kilku wariantów mechanicznych urządzeń wspomagających kierowanie samochodem, jednakże od dawna prawie nieunowocześnianych, wszelako bardzo zasłużony dla polskiego klienta, dla którego zasobność portfela zawsze była największą barierą do swobodnej i bezpiecznej mobilności.

     Stowarzyszenie SPINKA