Legislacja

Automatyczne ograniczenie prędkości pojazdu będzie obowiązkowe

22 lutego 2019

Automatyczne ograniczenie prędkości pojazdu będzie obowiązkowe
(fot. Jolanta Michasiewicz)

Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego w dniu wczorajszym uchwaliła obowiązek - dotyczący producentów samochodów - wyposażania wszystkich modeli samochodów w systemy ratujące życie.

Decyzja dotyczy m.inn.: instalacji umożliwiającej sprawdzenie trzeźwości kierującego (tzw. blokada alkoholowa – alcolock), asystenta pasa ruchu, systemu wykrywania wypadków, sygnalizacji awaryjnego hamowania, systemu ostrzegania przed przekroczeniem prędkości, czujników ruchu pojazdu powiązanego z systemem awaryjnego hamowania, szyb i pokryw silnika redukujących obrażenia potrąconych oraz poprawy widoczności z kabiny kierowcy w samochodach ciężarowych i busach. Przewidziano następujące terminy - dla producentów pojazdów osobowych - do 2021 r., nowe modele ciężarówek, których produkcji jeszcze nie rozpoczęto - rok 2024, natomiast w przypadku produkowanych obecnie modeli ciężarówek - rok 2028. Jak się dowiadujemy z opublikowanego komunikatu prasowego PE, ostateczny kształt proponowanych przepisów będzie zależał od negocjacji trójstronnych z udziałem przedstawicieli KE, PE oraz krajów UE. W przeprowadzonym głosowaniu - 33 głosujących europosłów Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów było za przyjęciem nowych standardów bezpieczeństwa, w europosłów było przeciwnego zdania. W tej sytuacji PE musi podjąć negocjacje z Komisją Europejskimi i państwami członkowskimi. Te ostatnie w trybie pilnym. Antonio Avenoso, dyrektor generalny ETSC zaapelował do polityków do podjęcia wszelkich starań, aby porozumienie osiągnąć w maju br. Zaproponowane zmiany mają doprowadzić do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu szacuje, że w miastach od 35 do 75 proc. kierowców przekracza dozwoloną prędkość. (jm)