Legislacja

Co dalej z CEPiK-iem?

20 listopada 2015

03329eb6bd48f78c1978870f3cdd2ece88367d2c

(529-25)

Zbliża się 4 stycznia 2016 r., do tego czasu miał pracować nowy system CEPiK 2.0. Czy tak się stanie? Media komentują: “najprawdopodobniej” nie, “jest on zbyt niedopracowany, aby móc wdrożyć go 4 stycznia”, “system nie jest jeszcze gotowy technicznie i nie przeszedł testów”. Przypomnijmy to system ułatwiający i koordynujący formalności związane z kierowcą (zapisy na egzamin na prawo jazdy; wydawanie praw jazdy; rejestracja punktów karnych) i pojazdem (rejestracja pojazdów; informacje o badaniach technicznych). Nie ma możliwości skutecznego i bezpiecznego połączenia z bazą starostw, ośrodków szkolenia i egzaminowania. Stacja RMF opublikowała.. w którym informuje, że uruchomienie CEPiK-u zostanie przełożona, że taka decyzja została właśnie podjęta. “Uruchomienie “CEPiK-u zostanie przesunięte przynajmniej o 6-8 miesięcy. To minimum – usłyszał nasz reportej od jednego z ministrów. Jednak z naszych informacji wynika również, że może to być nawet rok” – czytamy. I dalszy cytat: “Nie wyobrażam sobie, by ryzykować i uruchamiać system, który nie jest ostatecznie gotowy i może oznaczać paraliż tak wielu dziedzin życia – powiedział jeden z ministrów. Poprzednicy zostawili nam trupa w szafie”. Decyzja jakoby miała być podjęta po naradzie trzech ministrów: spraw wewnętrznych, infrastruktury oraz cyfryzacji. Pamiętajmy, iż w takiej sytuacji konieczna jest jednak zmiana ustawy. Jak się dowiadujemy z wymienionego powyżej źródła informacji – taka właśnie nowela ma być przygotowana i przekazana do Sejmu w pierwszych dniach grudnia. Brakuje też rozporządzeń wykonawczych do zmienianego stanu prawnego, mowa jest nawet o 20-tu rozporządzeniach wyjaśniających zasady współpracy z CEPiK-iem. Z tego też powodu w żadnej z wymienionych placówek i innych nie przeprowadzono jakichkolwiek szkoleń. – Przede wszystkim nie ma żadnych testów. “Wchodzimy 4 stycznia, praktycznie rzecz biorąc, bez żadnego treningu – ostrzega starosta gostyniński Tomasz Matuszewski.” Podobnie, nawet nie odbył się przetarg na przygotowania kluczowej bazy – katalogu marek i typów samochodów (zgodnie z homologacją), dopiero kilka dni wcześniej przekazano wersja testowa systemu, ale bez danych, co nie daje możliwości sprawdzenia działania. Przyszli użytkownicy mówią też o braku tzw. okresu przejściowego, niezbędnego przy tak dużej zmianie zasad działania systemu.

Dla podsumowania taki oto cytat: “Przesunięcie terminu rozpoczęcia wdrożenia nie grozi żadnym ryzykiem z uwagi na to, iż projekt CEPIK2 realizowany jest z wykorzystaniem środków budżetowych, bez wykorzystywania finansowania z UE. Pozwoli natomiast na zminimalizowanie ryzyka, związanego z niewłaściwym funkcjonowaniem któregokolwiek z elementów systemu - uważają przedstawiciele Związku Powiatów Polskich.”