Legislacja

Jak poradzić sobie z podsterownością i nadsterownością (2)

16 października 2010

Tydzień wcześniej opublikowaliśmy rady trenerów Szkoły Jazdy Renault jak bezpiecznie jeździć jesienią. Poradzili także jak zapanować nad autem w sytuacji nadsterowności i podsterowności:

NADSTEROWNOŚĆ występuje wówczas, gdy tylne koła tracą przyczepność. Na skutek samoczynnego zmniejszania promienia skrętu samochód skręca bardziej niż sugeruje to skręt kierownicy. Tył samochodu w wyniku wynoszenia na zakręcie zaczyna wyprzedzać jego przód, doprowadzając w efekcie do obrotu auta wokół własnej osi. Co robić:zdejmij nogę z gazu; wykonaj kontrę, czyli szybko skręć kierownicę w kierunku, w którym ucieka tył samochodu, tak aby wychylić koła o większy kąt niż wychylony jest tył auta - wszystko po to, aby naprowadzić auto na prawidłowy tor jazdy i nie dopuścić do obrócenia się samochodu wokół własnej osi; unikaj gwałtownego hamowania.

PODSTEROWNOŚĆ występuje wówczas, gdy przyczepność tracą przednie koła i samochód ma tendencję do poszerzania promienia skrętu, np. auto przy wyjeździe z zakrętu jedzie prosto lub jest znacznie mniej podatne na skręt niż wskazuje na to manewr wykonany kierownicą. Co robić: zdejmij nogę z gazu - to pomoże oponom na odzyskanie przyczepności; zmniejsz wykonywany wcześniej skręt kierownicą w celu odzyskania przyczepności, po czym delikatnie wykonaj go ponownie; nie hamuj gwałtownie, ponieważ grozi to całkowitym zablokowaniem kół i pogłębieniem podsterowności.

W tych sprawach wypowiedzieli się także nasi Czytelnicy:

Robik:Nie wiem czy w poślizgu nadsterownym zdjęcie nogi z gazu to taki najlepszy pomysł. Powoduje to dociążenie przedniej osi a odciążenie tylnej, w efekcie jeszcze mniejsza przyczepność tylnych kół. Sama kontra, ewentualnie w pojeździe FWD nawet dodanie gazu i kontra - oczywiście z nastawieniem na późniejszą rekontrę.

Maciek: Kilka pytań. Czy jest możliwe zapanować nad pojazdem jeśli kierowca siedzi bardzo blisko kierowcy. Jakie ma szanse jeśli nie potrafi prawidłowo używać kierownicy. Kto tego uczy i na jakim egzaminie zwracają na to uwagę.

Robik:Prawidłowa pozycja za kierownicą to fundament. Jak można szybko kręcić kierownicą jeśli siedzimy za daleko albo z brzuchem na kierownicy? Jak można czuć co się dzieje z pojazdem jeśli plecy nie przylegają cały czas do oparcia fotela? Prawidłowa pozycja to wymóg konieczny, do tego należy dołożyć ćwiczenia praktyczne na płycie poślizgowej, aby poczuć jak zachowuje się samochód w trakcie gwałtownego hamowania, poślizgu, omijania przeszkody, gwałtownej zmiany pasa. Potem ćwiczyć, ćwiczyć i ćwiczyć, aby prawidłowe zachowania stały się naturalnym odruchem nie wymagającym udziału świadomości. A potem w sytuacji realnego zagrożenia na drodze i tak dochodzi element zaskoczenia i czynnik losowy i nie ma żadnej gwarancji że uda się wyjść z opresji obronną ręką.