Legislacja

Obowiązek 30. systemów bezpieczeństwa

8 stycznia 2020

Obowiązek 30. systemów bezpieczeństwa
Coraz bliżej do pełnej automatyzacji? (fot. Jolanta Michasiewicz)

5 stycznia br. w życie weszły przepisy unijne wprowadzające obowiązek wyposażania pojazdów w zaawansowane systemy bezpieczeństwa. I tak od 2022 r. wszystkie nowe modele pojazdów pojawiające się na rynku UE będą posiadały m.inn.: inteligentny asystent prędkości, automatyczne hamowanie awaryjne, wykrywanie pieszych. Cel zmian - zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych.

Systemy bezpieczeństwa. Zgodnie z obowiązującymi już przepisami unijnego rozporządzenia w nowych modelach samochodów ma pojawić się niemal 30 systemów bezpieczeństwa. Ta zmiana prawa jest porównywana do kroku, jakim było wprowadzenie w autach pasów bezpieczeństwa. Dokładnie od maja 2022 roku systemy takie, jak inteligentny asystent prędkości, automatyczne hamowanie awaryjne, wykrywanie pieszych i rowerzystów czy instalacje umożliwiające zamontowanie alkomatu odcinającego zapłon, będą podstawowym wyposażeniem wszystkich nowych modeli samochodów.

Pojazdy osobowe, ale też dostawcze, ciężarowe i autobusy mają mieć obowiązkowy system ostrzegający o senności i rozproszeniu uwagi kierowcy, np. przez korzystanie ze smartfona podczas prowadzenia pojazdu. Wszystkie pojazdy będą musiały mieć system inteligentnego dostosowania prędkości, a także zapewniający bezpieczeństwo cofania przy użyciu kamery lub czujników. Auta mają mieć również rejestrator danych w razie wypadku - tzw. czarną skrzynkę. Montowany ma być również tzw. aktywny tempomat, dzięki któremu auto ma zwalniać, jeśli czujniki wykryją przed nim przeszkodę lub inny wolniej jadący samochód. Wszystkie auta osobowe i dostawcze mają też zostać wyposażone w system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, zaawansowany system hamowania awaryjnego i ulepszone w wyniku testów zderzeniowych pasy bezpieczeństwa.

Modele już istniejące mają być wyposażane w systemy podobnego typu od maja 2024 roku.

Dzięki takim zmianom zdecydowanie zbliżamy się do opcji – Wizji zero ofiar. Komisja Europejska szacuje, że do 2038 roku wprowadzenie tych innowacji pomoże ocalić życie ponad 25 tys. ludzi i zapobiec poważnym obrażeniom u co najmniej 140 tys. osób. (jm)