Z dniem 1. maja 2021 r. w życie wejdą nowe przepisy dotyczące europejskich etykiet oraz oznaczeń na oponach. Sposób klasyfikacji oraz odświeżona odsłona graficzna mają ułatwić kierowcom wybór ogumienia. Odmienione piktogramy spowodują także zwrócenie uwagi konsumentów na efektywność energetyczną, czyli aspekt do tej pory często pomijany, a stanowiący jeden z najistotniejszych dla branży motoryzacyjnej parametrów opony.
Przykład etykiety przed wprowadzeniem zmian
Rewolucja w etykietowaniu ogumienia to efekt działania Parlamentu Europejskiego – a konkretnie wejścia w życie rozporządzenia „w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych parametrów”, które można przeczytać tutaj. Przejrzysta szata graficzna i uproszczona skala ocen mają ułatwić kierowcom rozeznanie się w kwestii wyboru opon. Dodatkowe oznaczenie otrzymają także modele dedykowane trudnym warunkom zimowym – do jazdy przez lód i śnieg. Symbol alpejski, czyli śnieżynka na tle gór oznacza spełnianie wymagań podróżowania po śniegu, natomiast piktogram górskiego szczytu sygnalizuje zdolność do jazdy po lodzie.
Jakie informacje zawierają nowe etykiety opon, co wprowadzają zmiany? Przede wszystkim z katalogów producentów znikają opony z notą F i G pod względem oporów toczenia, a także przyczepności na mokrej nawierzchni. Modele o takich parametrach przestają być wypuszczane na rynek europejski, ponieważ nie oferują zadowalających zdaniem ekspertów osiągów. Zgodnie ze zmienionym wzorem etykiety, wszystkie nowe opony posiadają ocenę w pięciostopniowym zakresie – od A do E, gdzie A to maksymalna wartość. Oceniane parametry pozostają takie same, jak dotychczas, co oznacza, że możemy wyróżnić:
- efektywność paliwową,
- przyczepność na mokrej nawierzchni,
- poziom hałasu.
Nowe etykiety przypominają grafiki, które dobrze znamy z klasyfikacji energetycznej urządzeń RTV i AGD, dlatego odczytanie z nich informacji nie powinno dla nikogo stanowić problemu. Co więcej, mamy do czynienia z ujednoliceniem całego sektora oponiarskiego, ponieważ od 1.05.2021 klasy dotyczą nie tylko ogumienia do samochodów osobowych, ale także do autobusów i pojazdów ciężarowych. Przy karcie specyfikacji każdej opony znajdzie się również dedykowany QR, który po zeskanowaniu przenosi do pełnej karty informacyjnej produktu w bazie EPREL.
Wzór nowej etykiety
Cel zmian
Celem zmian jest oczywiście poprawienie bezpieczeństwa na drogach oraz ograniczenie negatywnego wpływu transportu drogowego na środowisko. Istotne okazuje się także dostarczenie obiektywnych oraz łatwo przyswajalnych informacji konsumentom, czyli nam wszystkim. Władze UE liczą na to, że kierowcy zaczną zwracać większą uwagę na efektywność energetyczną, czyli paliwooszczędność ogumienia. Im lepsze parametry opony pod tym względem, tym mniejsza emisja dwutlenku węgla generowana przez pojazd.
Umieszczenie na etykietach symboli dotyczących przyczepności na śniegu i lodzie ma także ułatwić wybór ogumienia kierowcom z regionów, gdzie występują trudne warunki zimowe, czyli przede wszystkim Europy Wschodniej, Środkowej oraz Skandynawii.
Kierowców czeka okres przejściowy
Konsumentów w całej Europie czeka teraz swego rodzaju okres przejściowy, podczas którego będą mogli spotkać się na oponach z dwoma rodzajami etykiet, co może wprowadzić początkowo niemało zamieszania. Nowy wzór obowiązuje wyłącznie ogumienie wyprodukowane po 1 maja 2021 roku, a wszystkie egzemplarze starsze zachowują dawne etykiety, które obowiązywały od 1 listopada 2012 roku do 1 maja 2021 roku. Na szczęście zamieszanie ze zdublowanymi etykietami nie powinno potrwać długo i już za jakiś czas kierowcy będą mogli w pełni korzystać z nowej, uproszczonej klasyfikacji parametrów ogumienia.
Opr. OPONEO pl.