W Dzienniku Ustaw z dnia 17 stycznia br. opublikowano - zapowiedziane i oczekiwane - rozporządzenie nowelizujące nowe rozporządzenie w sprawie egzaminowania. O tym co zmienia mówiliśmy także podczas ostatnich spotkań w ramach cyklu DYSKUSJA NA RATUSZOWEJ. Rozporządzenie obowiązuje z dniem dzisiejszym.
Dnia 17 stycznia 2024 r. w Dzienniku Ustaw oznaczone w pozycji nr 56 opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 stycznia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach [kliknij].
Minister na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 1–5, 7 i 8 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (2023.622, 1123, 1234, 1312, 1560 i 1872) zarządził, co następuje: w załączniku nr 1 do rozporządzenia z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie
o egzaminowaniu [kliknij]:
a) w tabeli nr 1 w poz. 6 w kolumnie trzeciej „Kategorie prawa jazdy” po wyrazie „AM” dodaje się symbol „*”,
b) w tabeli nr 3 w poz. 4 w kolumnie trzeciej „Kryteria oceny” wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: „Dodatkowo dla kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D+E, T:”; 2) w załączniku nr 12 do rozporządzenia wyrazy „Format: 10,5 x 14,8 mm (A6)” zastępuje się wyrazami „Format: 105 × 148 mm (A6)”.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, czyli z dniem dzisiejszym.
Minister podpisał rozporządzenie 12 stycznia br. czyli dnia, gdy rozmawialiśmy w ramach cyklu DYSKUSJI NA RATUSZOWEJ [kliknij] wówczas też jej uczestnik Marcin Kiwit, egzaminator, kierownik Działu Egzaminatorów, Egzaminator Nadzorujący w WORD Olsztyn powiedział: - W zasadzie Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego pomimo braku jakiejkolwiek nowelizacji świetnie sobie z tą materią, której ta nowelizacja ma dotyczyć, radzą. (…) Jest to kosmetyka, są to pewne nieścisłości redakcyjne, pewne nieścisłości redakcyjne w rozporządzeniu, które obowiązuje od 1 stycznia 2024 r. Zresztą Pani Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury uspokoiła, że ta praktyka którą WORD-y podjęły jest właściwa. Trudno sobie wyobrazić wykonywanie zadania sprzęgania w zakresie kategorii C czy C1 (…). Krótko mówiąc nie wykonujemy sprzęgania, nie sprawdzamy mechanizmu sprzęgającego, nie sprawdzamy elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia załadunku, czyli tych elementów, czy samego już takiego fizycznego sprzęgnięcia pojazdu silnikowego z przyczepą. (…) Ta nowelizacja ma dotyczyć tego elementu. Będzie polegała na wykreśleniu tych dwóch liter z katalogu wyróżnienia co jest tabelarycznie określone jako kryteria oceny zadań egzaminacyjnych. (…). Pozostałe zmiany dotyczą legitymacji egzaminatora oraz egzaminu w kat. AM.
Nowelizacja obowiązuje z dniem dzisiejszym. (jm)