21. posiedzenie Komisji Infrastruktury. 21.5.2021 r. (retransmisja) [kliknij]
W Sejmie RP, odbyło się 21. posiedzenie Komisji Infrastruktury [kliknij]. Posłowie debatowali nad projektem ustawy - Prawo o ruchu drogowym (druk nr 1097 [kliknij]), który dotyczy zwiększeniu odległości przy wyprzedzaniu rowerów do 1,5 m z konsekwencją przewidzianą dla wyprzedzania innych pojazdów jak wózki, motorowery oraz motocykle. Rząd zgłosił stanowisko negatywne.
Grupa posłów zaproponowała zmianę w art. 24 ust. 2 ustawy - Prawo o ruchu drogowym poprzez zmianę jego brzmienia: „2. Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania roweru, wózka rowerowego, motoroweru, motocykla lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1,5 m.” Posłanka Iwona Maria Kozłowska następująco uzasadniała celowość nowelizacji: - To nie jest kampania przeciwko kierowcom, również ten projekt nie jest przeciwko kierowcom. To jest projekt, który ma zadbać po prostu o dystans, o ostrożność, o bezpieczeństwo każdego z uczestników jazdy.
Stanowisko rządu zaprezentował Rafał Weber, wiceminister resortu infrastruktury. Ocenił, iż kluczową sprawą dla bezpieczeństwa rowerzystów jest separacja rowerzystów od kierujących pojazdami. - Najlepsza sytuacja i dla rowerzysty i dla kierującego pojazdem jest taka, w której nie dochodzi do wyprzedzania rowerzysty przez pojazd mechaniczny - podkreślił. Wiceminister informował o realizowanych, podejmowanych i planowanych inwestycjach właśnie mających na celu odseparowanie ruchu rowerowego od samochodowego. Ostatecznie konkludował: - W naszej ocenie głównym problemem jest przestrzeganie obecnego przepisy, czyli obecnej odległości, tej minimalnej odległości, która została wskazana w ustawie - Prawo o ruchu drogowym w art. 24 ust. 2, czyli odległości 1. metra. To odległość zupełnie wystarczająca do tego, aby rowerzysta czuł się bezpiecznie. I z drugiej strony wystarczająca do tego, aby kierowca pojazdu - czy to lekkiego, czy to ciężkiego - mógł swobodnie go wyprzedzić. Problem jest w tym, aby ta odległość przez kierowców, głównie kierowców dotrzymywana i na tym powinniśmy się skupić, nad tym powinniśmy pracować. (…) Wzmacniać świadomość kierowców pojazdów mechanicznych, ale również rowerzystów w zakresie bezpiecznej odległości. (…) I egzekwowania tych przepisów.
Pierwsze czytanie projektu nowelizacji ustawy zakończyło się odrzuceniem projektu ustawy: „Komisja Infrastruktury po przeprowadzeniu pierwszego czytania tego projektu ustawy na posiedzeniu w dniu 20 maja 2021 r. wnosi: Wysoki Sejm odrzucić raczy projekt ustawy z druku nr 1097.”
Trwa 30. posiedzenie Sejmu RP zaplanowane na 19, 20, 21 i 28 maja 2021 r. (jm)