(Fot.: PD@N 403-1)
O przyszłych zasadach części teoretycznej egzaminów na prawo jazdy pisaliśmy już wielokrotnie, w poprzednim numerze interesującej wypowiedzi udzieliła nam Izabella Mitraszewska, koordynator ds. inteligentnych systemów w ITS, koordynatorka zespołów roboczych do spraw bazy pytań oraz systemów teleinformatycznych. Dzisiaj fragment wypowiedzi Kajetana Kajetanowicza, dwukrotnego Rajdowego Mistrza Polski, wieloletniego instruktora doskonalenia jazdy.
W przyszłym roku kandydaci na kierowców będą zdawać zupełnie nowy egzamin na prawo jazdy. Zmienia się przede wszystkim forma testów, które mają być znacznie trudniejsze. Co sądzi pan o przygotowanych zmianach?
- Wygląda na to, że idziemy w dobrym kierunku. Zamiast uczyć się na pamięć kilkuset pytań i odpowiedzi, będą symulacje czy animacje różnych zdarzeń na drodze. Nowy system ma sprawdzać czy przyszli kierowcy potrafią w krótkim czasie podjąć właściwą decyzję dotyczącą sytuacji na drodze. Uważam to za świetny pomysł, bo świadomość zagrożenia to połowa sukcesu. Druga połowa to umiejętność odpowiedniej reakcji na daną sytuację, czyli wyćwiczonego odruchu.
Jako instruktor bezpiecznej jazdy pracował pan z młodymi, niedoświadczonymi kierowcami. Które zmiany pana zdaniem wyjdą im na dobre?
- Bardzo dobrze, że młodzi chętnie jeżdżą samochodem. Im wcześniej się zacznie, tym ma się więcej czasu na cieszenie się z podróżowania. Młodzi ludzie szybciej się uczą, zatem tym większa szansa, że będą dobrymi kierowcami. Z projektu wynika, że system będzie bardziej surowy właśnie dla świeżo upieczonych kierowców. Powrócić mają obowiązkowe “zielone listki” dla początkujących, które mają informować innych uczestników ruchu o niewielkim doświadczeniu kierującego. Dobrym pomysłem są także dodatkowe kursy i szkolenia praktyczne dotyczące bezpieczeństwa, choć uważam, że powinny być obowiązkowe albo już w trakcie podstawowego kursu, albo tuż po nim. Z tego co wiem w planach są takie kursy, ale obowiązkowe dopiero po kilku miesiącach po otrzymaniu prawa jazdy. Tymczasem im szybciej trafimy na takie szkolenie, tym lepiej, aby jak najwcześniej nauczyć się prawidłowych odruchów za kierownicą.