Kursy reedukacyjne! Kwestia, która niespodziewanie stała się tematem niezwykle ważnym wobec finiszu organizowanych przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego kursów redukujących tzw. punkty karne. Temat - od 2011 r. - podejmowaliśmy już wielokrotnie [kliknij] w najbliższych dniach wypowie się Tomasz Matuszewski, zastępca dyrektora WORD Warszawa. Dzisiaj stanowisko resortu infrastruktury. Z zapytaniem do Szymona Huptysia, rzecznika prasowego Ministerstwa Infrastruktury, zwróciła się redakcja portalu etransport.pl [kliknij].
Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury (26 września 2022 r.):
Rozwiązanie, polegające na kierowaniu na obowiązkowe kursy reedukacyjne kierujących pojazdami, którzy otrzymali więcej niż 24 punkty karne za przekroczenie przepisów ruchu drogowego, przewidziano w ustawie o kierujących pojazdami z 5 stycznia 2011 r. Przepisy te przewidują, że kierowca, który po odbyciu kursu reedukacyjnego w ciągu 5 lat ponownie przekroczy limit 24 punktów karnych, utraci uprawnienia do kierowania pojazdami i będzie traktowany jak osoba, która nigdy ich nie posiadała. Będzie się to wiązało z koniecznością odbycia kursu w szkole nauki jazdy, zdaniem egzaminu na prawo jazdy, a taki kierowca będzie dodatkowo objęty dwuletnim okresem próbnym.
Z uwagi na to, że dotychczas nie zostały wprowadzone rozwiązania techniczne w Centralnej Ewidencji Kierowców, pozwalające na obsługę procesu kierowania naruszających przepisy na takie szkolenie, rozwiązanie to zostało zawieszone. O wejściu w życie obowiązku uczestniczenia w kursie reedukacyjnym poinformuje minister właściwy do spraw informatyzacji w stosownym komunikacie, wydanym na co najmniej 3 miesiące przed wdrożeniem koniecznych zmian.
Oznacza to, że obecnie kursy reedukacyjne nie są prowadzone. Pomimo tego, w wyniku zmiany delegacji ustawowej nastąpiła konieczność wydania nowego rozporządzenia regulującego zasady przeprowadzania takich kursów. Zmiana delegacji ustawowej wynikała z uproszczenia procedury kierowania przez starostę na to szkolenie osoby, która przekroczyła limit 24 pkt (rezygnacja ze skierowań w formie decyzji administracyjnej).
Rozpoczęcie prac nad tym rozporządzeniem nie oznacza wprowadzenia nowego obowiązku, polegającego na uczestniczeniu w kursie reedukacyjnym kierujących pojazdami, którzy otrzymali więcej niż 24 punkty karne.