Legislacja

Rozporządzenie wreszcie jest. Zmian niemało

12 grudnia 2023

Rozporządzenie wreszcie jest. Zmian niemało
Dziennik Ustaw z 2023 r. poz. nr 2659 [kliknij] (fot. screen)

W miniony piątek - 8 grudnia 2023 r. - w Dzienniku Ustaw pod pozycją nr 2659 opublikowane zostało tak oczekiwane przez branżę szkoleniowców i egzaminatorów nauki jazdy Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz worów dokumentów stosowanych w tych sprawach (2023.2659 [kliknij]).

Podstawa zmian. Obowiązujące z dniem 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie przygotowane zostało przez Ministerstwo Infrastruktury przy współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwem Obrony Narodowej. Opracowane na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 1-5, 7 i 8 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (2023.622 z późn. zm.) oraz Dyrektywy 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy (przekształcenie) (Dz. Urz. UE L 403 z 30.12.2006, str. 18, z późn. zm.). Dodajmy, iż Ustawa z dnia 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami (2022.2589) zmieniła brzmienie wytycznej określonej w art. 66 ust. 2 pkt 6 ustawy, co prowadziło do tzw. pośredniej zmiany przepisu upoważniającego do wydania rozporządzenia i w konsekwencji skutkiem była konieczność wydania przepisów wykonawczych na podstawie jak wyżej. - Z uwagi na usunięcie z wytycznej zagadnienia opłat za prowadzenie egzaminów państwowych, które to opłaty są już uregulowane odrębnym aktem prawnym wydanie nowych przepisów wykonawczych na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 1-5, 7 i 8 nie wymagało wprowadzenia jakichkolwiek zmian merytorycznych - uzasadniali autorzy projektu. Tymczasem stało się inaczej zmiany są. O ich syntezę redakcja poprosiła Tomasza Matuszewskiego, egzaminatora, zastępcę dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie, który wskazał, iż dotyczą one sfery osób egzaminowanych, egzaminatorów podczas oceniania kwalifikacji w trakcie egzaminów praktycznych oraz organizacji egzaminów.

Osoby egzaminowane. Tu - jak podkreśla egzaminator - na uwagę zasługuje pełna możliwość komunikacji z WORD-em za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej we wszelkich sprawach dotyczących egzaminów - włącznie z możliwością otrzymywania arkusza przebiegu egzaminu praktycznego. Drugim ważnym elementem jest poszerzenie katalogu dokumentów, na podstawie których jest potwierdzana tożsamość osób przystępujących do egzaminów. Ograniczenie zaś dotyczy kwestii obejrzenia zarejestrowanego przebiegu egzaminu, którego warunkiem będzie wyłącznie uprzednie złożenie skargi. Warto też odnotować tu zapis, na podstawie którego egzaminator informując o niepoprawnie wykonanym zadaniu egzaminacyjnym będzie podawał jego nazwę. Zakończy to długoletnie dywagacje o tzw. ,,podpowiadaniu". Czterokołowcem lekkim lub motorowerem trójkołowym będą mogły byc egzaminowane także inne osoby niż niepełnosprawne.

Egzaminatorzy. Wraz z wejściem w życie nowego rozporządzenia egzaminatorzy będą oceniać sposób wykorzystania stroju przez motocyklistów i motorowerzystów. Brak tych umiejętności nie będzie pozwalał na dalsze wykonywanie kolejnych zadań. Podczas egzaminów przeprowadzanych z ww. osobami egzaminator oceniając zachowania w ruchu drogowym nie będzie mógł być jednocześnie kierującym pojazdem jadącym za osobą egzaminowaną. Na placu manewrowym - konsekwencją nieprawidłowego wykonania zadania polegającego na przygotowaniu do jazdy zawierającego sprawdzenie stanu technicznego pojazdów będzie zakończenie egzaminu praktycznego na placu manewrowym, a oceniane będą wyłącznie zadania egzaminacyjne. Największe zmiany będą dotyczyć decyzji o przerwaniu egzaminu praktycznego. Zniknie ,,obligatoryjność" przerwania egzaminu związana z wyłącznym zaistnieniem okoliczności, o których mówi tabela o zmienionej nazwie ,,Zachowania osoby egzaminowanej mogące skutkować przerwaniem egzaminu państwowego". Ta zmiana będzie wymagała od egzaminatorów gruntownego przygotowania i powinna stać się głównym przedmiotem ich szkoleń. Nie będzie już konieczności niezwłocznego informowania osoby o nieprawidłowo wykonanym zadaniu egzaminacyjnym oraz o ostatecznym wyniku z wyłączeniem sytuacji, w której egzamin będzie przerwany lub zakończony.

Organizacja egzaminów. Zostanie zmieniony odcień znaczeniowy niektórych definicji w tym. m.in. systemu teleinformatycznego. Korekcie ulegną role egzaminatora nadzorującego oraz koordynatora. WORD będzie miał obowiązek posiadania miejsca, w którym będą przeglądane zarejestrowane filmy z egzaminów praktycznych. Zniknie obowiązek przechowywania powyższych nagrań w ,,pomieszczeniu". Dookreślenia dotkną procedury zatwierdzania i ewidencjonowania planów egzaminów oraz procedury związane z ,,uwalnianiem" PKK po rocznym okresie od przystąpienia przez osobę do egzaminu.

Tomasz Matuszewski konkludując mówi i apeluje: - Zmian będzie niemało, część z nich będzie wymagała od egzaminatorów „mentalnej metamorfozy" i zróbmy wszystko, aby ich wdrożenie przyczyniało się do poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.