Rządowe Centrum Legislacji obok projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach – o czym pisaliśmy, opublikowało drugi projekt – dotyczący zmian w rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych. To zmiany ważne dla kierowców pojazdów o naciskach osi powyżej 8 t.
Nowelizacja. Pod pozycja 79 rządowego wykazu prac legislacyjnych opublikowany został projekt z dnia 30.grudnia.2020 r. Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji zmieniającego rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Tekst skierowano do uzgodnień, które zakończą się 12. stycznia. Jak i tym razem podkreślono: - Wskazany powyżej termin zgłaszania uwag wynika z konieczności pilnego wydania projektowanego rozporządzenia, które związane jest z terminem wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta przewiduje wejście w życie przepisów w terminie 60 dni od dnia jej ogłoszenia, a to powoduje konieczność jednoczesnego wejścia w życie przepisów projektowanego.
Jaki problem jest rozwiązywany? Projektowane rozporządzenie wprowadza zmiany do przepisów rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (tekst pierwotny: 2002.170.1393 oraz tekst jednolity: 2019.2310 z późn. zm.) w zakresie znaków drogowych związanych z naciskami osi pojazdu. Wydanie rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji zmieniającego rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych jest niezbędne z uwagi na regulacje zawarte w ustawie z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, która wykonuje wyrok TSUE z dnia 21 marca 2019 r. w sprawie C-127/17, umożliwiając poruszanie się po drogach publicznych w Polsce pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t bez konieczności uzyskania zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego.
Zmieniane. Ministerstwo Infrastruktury we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji proponują modyfikacje przepisów w zakresie: znaczenia znaku B-19 ,,zakaz wjazdu pojazdów o nacisku osi większym niż .....t”, oraz znaków E-15a, E-15b, wskazujących odpowiednio numer drogi krajowej albo drogi wojewódzkiej. Ponadto projektowana regulacja przewiduje usunięcie dotychczasowych znaków E-15e, E-15f, E-15g, E-15h. Projektowana regulacja zastępuje też pojęcie „osi wielokrotnej” pojęciem „grupa osi”, dla zachowania spójności z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022 , z późn. zm.). Przedmiotowy projekt dodaje także nowy ust. 7 w § 20, zawierający wyłączenia (wskazane w ustawie z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw) określonych użytkowników drogi spod zakazu wyrażonego znakiem B-19. Katalog wyłączeń został też uzupełniony o pojazdy wskazane w art. 64e ust. 1 pkt 3a ustawy – Prawo o ruchu drogowym (pojazdy dostarczające do szpitali wyposażenie i zaopatrzenie niezbędne do zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi), z uwagi na potrzebę zapewnienia sprawnego przemieszczania się tych pojazdów podczas realizacji działań w ramach zwalczania epidemii COVID-19). Ponadto, w konsekwencji regulacji zawartych w przywołanej wyżej ustawie z dnia 27 listopada 2020 r., projekt rozporządzenia przewiduje modyfikację przepisów dotyczących odmian znaków pionowych E-15 z numerem drogi krajowej albo drogi wojewódzkiej, które w obecnym brzmieniu odnoszą się do nacisków osi pojazdów. Zmieniono także znaków określone w § 65 ust. 1 rozporządzenia: E-15a „numer drogi krajowej o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 11,5 t” (na E-15a „numer drogi krajowej”) oraz E-15b „numer drogi wojewódzkiej o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 8 t” (na E-15b „numer drogi wojewódzkiej”), usuwając powiązanie z naciskami osi pojazdu.
W konsekwencji powyższych zmian, projekt wprowadza odpowiednie zmiany w załączniku do rozporządzenia. Zgodnie z projektowaną regulacją, znaki E-15e, E-15f, E-15g, E-15h umieszczone na drogach publicznych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, będą mogły pozostać w organizacji ruchu do czasu ustalenia organizacji ruchu przewidującej wymianę tych znaków (co wynika z art. 20 ustawy z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw). W takim przypadku znaki te będą wskazywały wyłącznie numer i rodzaj (kategorię) drogi. (jm)