Legislacja

W kierunku zwiększenia efektywności kontroli przewoźników

21 sierpnia 2024

W kierunku zwiększenia efektywności kontroli przewoźników
Posiedzenie Rady Ministrów dnia 20 sierpnia 2024 r. (fot. facebook - Dariusz Klimczak)

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął projekt ustawy wspierającej firmy transportowe, zaproponowano ustawę przyspieszającą w swojej istocie wejście w życie elektronicznej informacji i rejestracji przewozów dokonywanych (przyspieszenie obowiązku rejestracji) przez firmy spoza Unii Europejskiej (rejestracji w systemie SENT przewozu towarów i obrotu paliwami opałowymi). - Przyjęte rozwiązania pozwolą skutecznie walczyć z nieuczciwą konkurencją ze strony firm spoza Unii Europejskiej - czytamy w wydanym po posiedzeniu komunikacie. - Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowisk przewoźników, przyspieszamy wejście w życie elektronicznej informacji i rejestracji na temat przewozów dokonywanych przez firmy spoza UE. Od listopada elektroniczna rejestracja wchodzi w życie - poinformował wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz. (jm)

Komunikat Ministerstwa Infrastruktury:

Projekt nowelizacji przepisów autorstwa MI, dotyczący m.in. delegowania kierowców w transporcie drogowym, ma na celu ochronę polskiej branży transportu drogowego poprzez zwiększenie efektywności kontroli przewoźników. Chodzi o przyspieszenie wejścia w życie elektronicznej kontroli zezwoleń zagranicznych w ramach systemu SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu). Dotyczy to przewoźników zagranicznych spoza UE wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy.

- To nasza odpowiedź na postulaty zgłaszane przez środowisko przewoźników, którzy organizowali protesty przed drogowymi przejściami granicznymi z Ukrainą. Zmiana przepisów pozwoli na skuteczniejsze monitorowanie i kontrolowanie podmiotów zagranicznych, co przyczyni się do wzmocnienia ochrony polskich przewoźników drogowych przed nieuczciwą konkurencją. Uzupełniamy luki w ustawie uchwalonej w ubiegłym roku przez naszych poprzedników - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Polska branża transportu drogowego boryka się z wieloma problemami wynikającymi z sytuacji na Ukrainie oraz będącymi pochodną spowolnienia gospodarczego w Europie. Dlatego konieczne jest wzmocnienie kontroli przewoźników z państw trzecich, aby wyeliminować zjawisko nieuczciwej konkurencji i ochronić rodzimy rynek transportu drogowego przed niedozwolonymi praktykami ze strony podmiotów zagranicznych.

Obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył od 1 listopada 2024 r. przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA, a od 1 stycznia 2025 r. przewoźników z innych państw członkowskich UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA. Chodzi o firmy, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury