Przegląd prasy

7. Międzynarodowy Dzień Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowych

2 czerwca 2015

07a51a4573da1e2259ebaf437bd675ea1c5d6162

(518-25 fot. jola michasiewicz)

- To niedopuszczalne, że w Europie setki osób rocznie ginie na przejazdach kolejowych - powiedział Antonio Avenoso, dyrektor wykonawczy Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC). - W dłuższej perspektywie trzeba zastąpić je wiaduktami lub przejściami podziemnymi. Ale i teraz wiele jeszcze można zrobić. Te najbardziej niebezpieczne przejazdy powinny być modernizowane w pierwszej kolejności. Potrzebujemy także skuteczniejszej edukacji, aby uświadamiać, że brak ostrożności na przejeździe kolejowym może być śmiertelnie niebezpieczny. 2 czerwca br. po raz siódmy obchodzimy Międzynarodowy Dzień Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowych (ILCAD).

Przejazdy kolejowe w liczbach:

-Międzynarodowy Związek Kolejowy szacuje, że na świecie istnieje ponad 600 tys. przejazdów kolejowych, w tym około 114 tys. w Europie i prawie 14 tys. w Polsce;

-w Unii Europejskiej w ciągu ostatnich pięciu lat liczba wypadków na przejazdach spadła o około 2 proc.;

-każdego dnia w UE średnio 1 osoba zostaje zabita i 1 poważnie ranna na przejazdach kolejowych;

-w 2014 roku doszło do 573 wypadków na przejazdach, w których zginęło 369 osób i 339 było ciężko rannych;

-te liczby stanowią 29 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych na kolei, a tylko 1 proc. ogółu ofiar na drogach;

-pociąg, który porusza się 90 km/h, potrzebuje około 1200 metrów, aby się zatrzymać! Droga hamowania zależy od masy, która może wynosić od 130 do 6 tys. ton!

-przyczyną prawie wszystkich wypadków były błędy lub nieprzestrzeganie przepisów (znaków, sygnałów) przez użytkowników dróg;

-korzystanie z przejazdów jest bezpieczne pod warunkiem przestrzegania przepisów.