(Fot.: PD@N 420-7-8)
Kolejny poważny wypadek z “udziałem” urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. W Warszawie na ul. Lucerny taksówka wpadła na barierę energochłonną. - Uderzenie było na tyle silne, że bariera przebiła samochód od strony pasażera. Kobieta siedząca na tylnym siedzeniu zmarła po przewiezieniu do szpitala. Pytanie dlaczego kierowca forda odbił w bok i uderzył w barierę. - Na Lucerny w miejscu wypadku znajduje się zwężenie, poprzedzone znakiem. Jest też dobrze widoczne ograniczenie do 40 km/h. Bariery mają wszystkie wymagane atesty i mają za zadanie podnoszenie bezpieczeństwa użytkowników dróg. Niestety nie ma takich zabezpieczeń, które gwarantowałyby nieśmiertelność - mówi Adam Sobieraj, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich. Podobny wypadek miał miejsce na trasie Siekierkowskiej. Wówczaskobieta kierująca pojazdem straciła panowanie nad autem. Bariera przebiła na wylot maskę samochodu. Zarząd Dróg Miejskich przekonywał, że bariery energochłonne są bezpieczne. "Nie ma zabezpieczeń, które gwarantowałyby nieśmiertelność". - Prawa fizyki obowiązują wszystkich. Siła uderzenia w pewnym momencie zabija - tak rzecznik ZDM Adam Sobieraj.
Normy produkcyjne barier energochłonnych:Crash testy, atesty - elementy ochronne, zanim trafią na drogi, są dokładne sprawdzane - zapewniają firmy i drogowcy. Wszystkich producentów obowiązują te same normy. A te są coraz bardziej restrykcyjne. Firmy ciągle pracują zaś nad udoskonaleniami. - Produkujemy bariery od 20 lat. Obserwujemy systematyczny wzrost bezpieczeństwa - mówi Józef Ryszka, członek zarządu, dyrektor marketingu firmy Stalprodukt S.A., firmy która stworzyła około 60 proc. barier znajdujących się na polskich drogach szybkiego ruchu. Producenci i drogowcy jasno stawiają jednak granicę. Elementy ochronne są projektowane na określoną prędkość, nieco wyższą niż ta dopuszczalna na danej drodze. Jeśli ją przekroczymy, jedziemy na własną odpowiedzialność - przekonują zgodnie. - To nie bariera wjechała w samochód, a samochód w barierę - podkreśla Adam Sobieraj z warszawskiego ZDM. - Wszystkie elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, od znaków ograniczającego prędkość, po przepisy, poduszki powietrzne, bariery, muszą zadziałać razem - uważa.