Przegląd prasy

Bartłomiej Morzycki: będziemy promowali kulturę jazdy i odpowiedzialność za kierownicą

12 września 2016

Bartłomiej Morzycki - prezes Zarządu Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego od marca 2011 roku, wcześniej - od 2009 roku członek Zarządu PBD. Z wykształcenia politolog, z zawodu specjalista w zakresie komunikacji społecznej oraz współpracy z organami administracji publicznej. W 3M Poland od 2006 roku, wcześniej pracował w agencji Public Relations oraz w instytucjach państwowych, m.in. Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz w Sejmie RP.
(546-78 fot. Jola Michasiewicz)

2c789649957ec446ee74fa5c9b805abaf795e555

 

Pytanie redakcji Tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS: Jeszcze raz gratulujemy jubileuszu 10-lecia Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, gratulujemy zarówno w imieniu partnera wspierającego Portalu Edukacyjnego Wychowanie Komunikacyjne "Bezpieczna droga do szkoły" jak i redakcji tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS i wydawcy Grupy IMAGE. Podczas spotkania okolicznościowego zorganizowanego 2 września 2016 r. na terenie Stacji Mercedes na Powiślu mówił Pan o spotkaniu znajomych i wspólnych projektach. Jak Pan ocenia - które wśród już zrealizowanych, bądź trwających projektów - są szczególnie ważne? Czy szczególnie skuteczne?

Odpowiedź Bartłomieja Morzyckiego, prezesa Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego: W ciągu 10 lat zrealizowaliśmy bardzo wiele projektów, zarówno własnych, prowadzonych pod nazwą Partnerstwa jak i takich, w których mogliśmy być jednym z partnerów wspierających. Nie wspominając już o poszczególnych autorskich działaniach naszych partnerów. Spośród naszych projektów szczególnie wyróżniłbym projekt "Bezpieczna Flota", którym Partnerstwo zainaugurowało swoją działalność. W 2006 roku jeszcze niewiele miejsca poświęcano kierowcom samochodów służbowych. My postanowiliśmy wykorzystać doświadczenie managerów flotowych firm tworzących PBD do stworzenia i następnie upowszechnienia standardów służących bezpieczniejszej flocie pojazdów służbowych. Długofalowym efektem tego działania jest stan dzisiejszy, kiedy to każda szanująca się firma z dużą flotą posiada politykę bezpieczeństwa i regularnie dba o utrzymanie jak najniższej szkodowości. Kolejnym projektem godnym zauważenia jest konkurs "Partner Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego", którego celem jest wyłonienie liderów działających na rzecz brd i ich symboliczne uhonorowanie, a przede wszystkim nagłośnienie ich działań i postawy. Często dzięki temu zyskują oni nowych partnerów, sponsorów czy wreszcie motywację do dalszego działania.

Pytanie: Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego następuje, choć niestety, nie tak dynamicznie jak życzylibyśmy sobie my wszyscy użytkownicy ruchu drogowego, czyli piesi, rowerzyści i kierowcy? W jakim kierunku będą zmierzały działania podejmowane w najbliższym czasie przez Partnerstwo?

Odpowiedź: Jak pokazało ostatnie 10 lat poprawa brd wymaga czasu, choć oczywiście wszyscy byśmy chcieli jak najszybszych efektów. Myślę, że będziemy koncentrowali się na długofalowym działaniu edukacyjnym zmieniającym świadomość kierowców, gdyż czynnik ludzki pozostaje największą słabością. Będziemy promowali kulturę jazdy i odpowiedzialność za kierownicą. Mówię o kierowcach, gdyż to najliczniejsza grupa wśród powodujących wypadki, choć nie mniej uwagi poświęcimy wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, w tym pieszym i rosnącej rzeszy rowerzystów.

Pytanie: Nasza redakcja od lat śledzi działania Partnerstwa. Szczególnie ważna i cenna jest inicjatywa tych wspólnych - partnerskich działań na rzecz poprawy brd. Nagradzacie ludzi i instytucje wielkich firm, ale też te najmniejsze. Nagradzacie inicjatywy wielkie oraz te lokalne, równie ważne. Jesteście jedyną tak szeroko działającą organizacją w naszym kraju. Czy tylko nam się tak wydaje, że ostatnio zabrakło trochę dynamiki w Waszych działaniach? Wielokrotnie podczas konferencji czy okrągłych stołów mówiono o potrzebie organizacji jednej instytucji wiodącej w działaniach na rzecz poprawy brd. Resort transportu zapowiada działania w tym kierunku? Czym - przede wszystkim - taki ośrodekpowinien się zająć? W jakie uprawnienia powinien być wyposażony?

Odpowiedź: Na pewno nie jest łatwo utrzymać dynamikę przez tak długi okres. W ciągu 10 lat liczba organizacji działających na rzecz brdznacząco się zwiększyła, już nie tylko jest Partnerstwo, są też inne grupy. Ale to przecież dobrze, tu nie ma miejsca na niezdrową konkurencję, gdyż pracy starczy dla wszystkich. Na poziomie rządowym jedna instytucja koordynująca jest pożądana, natomiast w tzw. trzecim sektorze czyli wśród organizacji pozarządowych im więcej zaangażowania tym lepiej, tym więcej ludzi i pomysłów. Jeśli zaś mowa o jednostce rządowej, to poza kompetencjami ustawowymi powinna ona mieć też konkretne instrumenty, w tym finansowe a także silną pozycję polityczną, aby szef takiej instytucji był faktycznym partnerem do współpracy ze wszystkimi instytucjami i służbami odpowiedzialnymi za brd.

Pytanie: Choć statystyki nadal są smutne, zadam to pytanie - czy Polacy są dobrymi kierowcami?

Odpowiedź: Pod względem umiejętności jestem przekonany, że polscy kierowcy są dobrze przygotowani. Niestety, zbyt często brakuje im wyobraźni i dominuje chyba takie złudne przekonanie, że wypadki zdarzają się "tym innym". Sam nieraz zastanawiam się patrząc np. za granicą na polskie samochody, jak wszystkie jadą zgodnie z przepisami, że jednak można. Natomiast wystarczy tylko, że przekroczą granicę a rozpoczyna się swoisty wyścig i walka o życie. Nie potrafię znaleźć wyjaśnienia.

Dziękuję za rozmowę.

Pytania zadała redaktor naczelna Tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS Jolanta Michasiewicz