(491-61 i 70-71)
Komisja Europejska opublikowała po raz pierwszy tabelę wyników w dziedzinie transportu w Unii. Dokonano porównania wyników państw członkowskich w 22 kategoriach dotyczących transportu (uwzględniono takie rodzaje transportu jak: drogowy, kolejowy, wodny i lotniczy), wyróżniając w obrębie większości tych kategorii (jednolity rynek, infrastruktura, wpływ na środowisko, bezpieczeństwo, transpozycja prawa unijnego, naruszenia prawa unijnego, innowacje i badania naukowe oraz logistyka) pięć krajów, które osiągnęły najlepsze wyniki (oznaczenia zielona w tabeli), i pięć z wynikami najgorszymi (oznaczenia czerwone). Holandia i Niemcy mogą poszczycić się najlepszymi wynikami w 11 kategoriach i zajmują czołowe pozycje w tabeli, zaraz po nich plasują się Szwecja, Wielka Brytania i Dania. Tabela wyników została przygotowania dla unaocznienia zróżnicowania wyników osiąganych przez państwa członkowskie w kwestiach z wiązanych z transportem na terytorium Europy. Ma ona także posłużyć pomocą w identyfikacji obszarów, gdzie niezbędna jest poprawa. Komisja zamierza monitorować zmiany w konkretnych państwach członkowskich. Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za mobilność i transport, stwierdził: “Taka tablica wyników to wspaniałe narzędzie, które graficznie przedstawia rezultaty naszych dotychczasowych wysiłków na drodze do skuteczniejszego, bardziej przyjaznego dla użytkowników i środowiska oraz bezpieczniejszego systemu transportu. Daje ona oczywiście jedynie chwilowy obraz sytuacji, lecz może posłużyć nam i państwom członkowskim jako punkt odniesienia i źródło inspiracji w kształtowaniu dalszej współpracy”. W tabeli podano, ile razy dany kraj znalazł się wśród państw, które osiągnęły najlepsze wyniki, a ile razy wśród tych z najgorszymi wynikami. Punktacja łączna jest obliczana poprzez odjęcie punktów za wyniki w grupie najgorszych od punktów za wyniki w grupie najlepszych:
Komisja wskazuje, że na początku 2012 r. w Polsce było zaledwie 27,8 km dróg szybkiego ruchu na 1 mln mieszkańców, podczas gdy w całej Unii ten wskaźnik wynosił średnio 141,5 km. Dziś wskaźnik gęstości dróg szybkiego ruchu w Polsce jest lepszy, ale ciągle poniżej unijnej średniej. Fatalnie wypadamy też na tle Unii pod względem bezpieczeństwa w transporcie drogowym i kolejowym. W zeszłym roku w wypadkach drogowych w Polsce śmierć poniosło 87 osób na 1 mln mieszkańców, podczas gdy w Unii ten wskaźnik wyniósł 52 zabitych. Gorzej niż w Polsce pod względem bezpieczeństwa drogowego w zeszłym roku było tylko w Rumunii. Ranking KE ma "pomóc państwom członkowskim w zidentyfikowaniu obszarów, w których konieczna jest poprawa, i określeniu priorytetów w zakresie inwestycji i przedmiotowej polityki". Czerwona kartka, jaką dostała Polska, to jasny sygnał.