Przegląd prasy

Egzaminatorzy zaprosili instruktorów

25 lipca 2013

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

(Fot.: PD@N 469-73-79, 99, 80-91jm)

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie zaprosił kierowników ośrodków szkolenia kierowców na kolejne, cyklicznie organizowane spotkanie szkoleniowe. To dzisiejsze rozpoczął dyrektor Andrzej Szklarski (fot. nr 1) informując przybyłych o doświadczeniach związanych z upływającym właśnie półrocznym okresem wdrażania przepisów ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami. Mówił o: pojazdach szkoleniowych i egzaminacyjnych; o zdawalności w zakresie egzaminu teoretycznego na prawo jazdy kat. B, ale też kategorii motocyklowych; o kryteriach stosowanych przez egzaminatorów w trakcie egzaminów praktycznych itd. Podkreślił, iż przywołana zdawalność rośnie. Natomiast w zakresie części praktycznej podejmuje starania w celu ujednolicenia zasad egzaminowania i tu m.inn. przeprowadzane są oceny egzaminatorów według bardzo różnych kryteriów.

Egzaminatorzy Robert Tomaszewski i Robert Zawadka (fot. nr 2) przygotowali prezentację, którą zatytułowali “Rola szkolenia, egzaminowania w kształtowaniu właściwych nawyków u kierujących pojazdami”, a użytym przykładem były w niej zachowania egzaminowanego wobec najsłabszego uczestnika ruchu drogowego czyli pieszego. To nadzwyczaj ważne zagadnienie, a dowodem są tu niezmienne od 3 lat w statystyki wypadków z udziałem pieszych na przejściach. Zwrócili uwagę na nawyki, zachowania (np. obserwacji), które kształtowane są u młodego kierowcy latami, ale w znaczącym zakresie podczas procesu szkolenia. Dwa lata, to okres w którym można całkowicie zmienić świadomość na lepszą, dlatego okres próbny wynosi właśnie tyle - usłyszeliśmy.

Zbigniew Lichtblau (fot. nr 3) - kierownik ME Radarowa, Sławomir Malinowski (fot. nr 4) - kierownik ME Odlewnicza, Adam Kleina (fot. nr 5) - kierownik Wydziału Nadzoru i Analiz oraz Wojciech Drozd (fot. 6) - zastępca kierownika Wydziału Szkolenia i Bezpieczeństwa Drogowego podzielili się z obecnymi swoimi spostrzeżeniami i wynikającymi z nich wnioskami, a dotyczących nowej organizacji i przeprowadzania egzaminów właśnie po wdrożeniu nowych przepisów w zakresie szkolenia i egzaminowania. Szczególne zainteresowanie wywołała zapowiedź oraz projektowany sposób i zakres udostępniania – do celów szkoleniowych - placów manewrowych ośrodka egzaminowania. Cel oczywisty - przeprowadzanie jazd próbnych, które w efekcie mają doprowadzić do ułatwienia i dalej poprawy zdawalności samego egzaminu państwowego. Szczegóły w najbliższym numerze tygodnika.

Dyrektor zadeklarował współpracę przy rozwiązaniu kilku ważnych problemów środowiska. Natomiast egzaminatorzy kilkakrotnie podkreślali i apelowali do instruktorów o zgłaszanie ewentualnych negatywnych zdarzeń w trakcie przeprowadzanych egzaminów. Zadane pytania i generalnie dyskusja towarzysząca każdemu z zaprezentowanych zagadnień dowodzi jak ważne i potrzebne są takie spotkania. Otwartą pozostaje kwestia czy nie powinny odbywać się częściej, a z drugiej strony czy nieobecność wielu kierowników ośrodków szkolenia to tylko absencja urlopowa?