(Fot.: PD@N 469-73-79, 99, 80-91jm)
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie zaprosił kierowników ośrodków szkolenia kierowców na kolejne, cyklicznie organizowane spotkanie szkoleniowe. To dzisiejsze rozpoczął dyrektor Andrzej Szklarski (fot. nr 1) informując przybyłych o doświadczeniach związanych z upływającym właśnie półrocznym okresem wdrażania przepisów ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami. Mówił o: pojazdach szkoleniowych i egzaminacyjnych; o zdawalności w zakresie egzaminu teoretycznego na prawo jazdy kat. B, ale też kategorii motocyklowych; o kryteriach stosowanych przez egzaminatorów w trakcie egzaminów praktycznych itd. Podkreślił, iż przywołana zdawalność rośnie. Natomiast w zakresie części praktycznej podejmuje starania w celu ujednolicenia zasad egzaminowania i tu m.inn. przeprowadzane są oceny egzaminatorów według bardzo różnych kryteriów.
Egzaminatorzy Robert Tomaszewski i Robert Zawadka (fot. nr 2) przygotowali prezentację, którą zatytułowali “Rola szkolenia, egzaminowania w kształtowaniu właściwych nawyków u kierujących pojazdami”, a użytym przykładem były w niej zachowania egzaminowanego wobec najsłabszego uczestnika ruchu drogowego czyli pieszego. To nadzwyczaj ważne zagadnienie, a dowodem są tu niezmienne od 3 lat w statystyki wypadków z udziałem pieszych na przejściach. Zwrócili uwagę na nawyki, zachowania (np. obserwacji), które kształtowane są u młodego kierowcy latami, ale w znaczącym zakresie podczas procesu szkolenia. Dwa lata, to okres w którym można całkowicie zmienić świadomość na lepszą, dlatego okres próbny wynosi właśnie tyle - usłyszeliśmy.
Zbigniew Lichtblau (fot. nr 3) - kierownik ME Radarowa, Sławomir Malinowski (fot. nr 4) - kierownik ME Odlewnicza, Adam Kleina (fot. nr 5) - kierownik Wydziału Nadzoru i Analiz oraz Wojciech Drozd (fot. 6) - zastępca kierownika Wydziału Szkolenia i Bezpieczeństwa Drogowego podzielili się z obecnymi swoimi spostrzeżeniami i wynikającymi z nich wnioskami, a dotyczących nowej organizacji i przeprowadzania egzaminów właśnie po wdrożeniu nowych przepisów w zakresie szkolenia i egzaminowania. Szczególne zainteresowanie wywołała zapowiedź oraz projektowany sposób i zakres udostępniania – do celów szkoleniowych - placów manewrowych ośrodka egzaminowania. Cel oczywisty - przeprowadzanie jazd próbnych, które w efekcie mają doprowadzić do ułatwienia i dalej poprawy zdawalności samego egzaminu państwowego. Szczegóły w najbliższym numerze tygodnika.
Dyrektor zadeklarował współpracę przy rozwiązaniu kilku ważnych problemów środowiska. Natomiast egzaminatorzy kilkakrotnie podkreślali i apelowali do instruktorów o zgłaszanie ewentualnych negatywnych zdarzeń w trakcie przeprowadzanych egzaminów. Zadane pytania i generalnie dyskusja towarzysząca każdemu z zaprezentowanych zagadnień dowodzi jak ważne i potrzebne są takie spotkania. Otwartą pozostaje kwestia czy nie powinny odbywać się częściej, a z drugiej strony czy nieobecność wielu kierowników ośrodków szkolenia to tylko absencja urlopowa?