“Gazeta Stołeczna” donosi: zwykłe miejskie ulice drogowcy odgradzają ekranami akustycznymi. Podróżując po Austrii czy Francji wzdłuż dróg widzimy ekrany o urozmaiconej formie, wykonane z estetycznych materiałów (sporo naturalnego drewna i pnączy), w nieprzesadnie dużych ilościach i rozmiarach. My przesadzamy z ich ilością. Hałas można obniżyć, stosując cichszy asfalt. Tak robią Szwajcarzy - proponują eksperci. Najczęściej ekrany są montowane przy okazji poszerzania jezdni. Właśnie trwa montaż ekranów po obu stronach przebudowywanej al. Wilanowskiej. Konserwator zabytków nie dopuścił tylko, by stanęły przy jej skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego, który jest fragmentem historycznego Traktu Królewskiego. Ekranów będzie niedługo za dużo, są nieestetyczne. Rozcinają przestrzeń miasta i ograniczają widoczność - krytykuje Jan Jakiel, prezes stowarzyszenia Siskom, które walczy o budowę nowych dróg i rozwój komunikacji. Jakiel przypomina, że normy hałasu są przekroczone wzdłuż większości warszawskich ulic. Niedawno marszałkowie wszystkich województw zaapelowali nawet, by podnieść próg dopuszczalnego hałasu, bo obecne wymogi hamują modernizację dróg. W tej sprawie Ministerstwo Infrastruktury poprosiło o stanowisko ministra środowiska. - Jesteśmy nadgorliwi w montowaniu ekranów - przyznaje Dariusz Sybilski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. - W zamian trzeba stosować cichsze nawierzchnie, np. mieszankę asfaltu i gumy. Zaczęli to robić Szwajcarzy na autostradach i rezygnują z ekranów, bo tak jest taniej. Efekty są porównywalne. Według niego ułożenie nawierzchni z gumą pozwala obniżyć hałas o trzy, cztery decybele. - To sporo. Tak, jakby dwukrotnie zmniejszyło się natężenie ruchu samochodów - oblicza prof. Sybilski. Udało mu się namówić Zarząd Dróg Miejskich, by na próbę ułożyć cichszy asfalt podczas frezowania ulic. - Na pierwszy ogień pójdzie odcinek ul. Jasnej od Świętokrzyskiej do Kredytowej z pl. Małachowskiego. Do jego remontu na pewno dojdzie w tym roku - obiecuje Adam Sobieraj, rzecznik ZDM. Deklaruje, że jeśli na Jasnej rzeczywiście zrobi się potem ciszej, to "gumowy" asfalt będzie stosowany częściej.