Przegląd prasy

„Mandaty wyższe, ale wypadków więcej” - analizuje „Rzeczpospolita”

31 marca 2022

„Mandaty wyższe, ale wypadków więcej” - analizuje „Rzeczpospolita”
„Rzeczpospolita”. 31.3.2022. „Mandaty wyższe, ale wypadków więcej” [kliknij] (fot. screen)

Kolejne podsumowania radykalnych zmian sankcji wobec przekraczających przepisy drogowe. Mniej oczywiste są podsumowanie skutków, czyli poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. I tu zacytujmy ocenę dziennika: „Po pierwszych tygodniach wyjątkowego pilnowania się przyszedł czas na spowszednienie wysokich sankcji. Wypadków drogowych jest więcej niż rok temu. Styl jazdy kierowców zmienia się na mniej przepisowy”.

W pierwszych tygodniach obowiązywania nowego taryfikatora mandatów usłyszeliśmy:

- 19.1.2022. - Do 18 stycznia 2021 r. policja wystawiła 2079 mandatów za przekraczanie prędkości o 50 km/h i więcej. W tym samym czasie 2022 r. mandatów za taki czyn było prawie o połowę mniej, bo 1045. Nieco inaczej wyglądają statystyki liczby ofiar śmiertelnych tu jak się dowiadujemy odnotowano: 109 w 2019 r.; 88 w styczniu 2021 r i 86 w tym samym czasie w 2022 r. - podawał komisarz Robert Opas z WRD KGP [kliknij];

- 31.1.2022. - Mówimy o 10-procentowym spadku wypadków ze skutkiem śmiertelnym, o 254 osoby zmniejszyła się liczba śmiertelnych ofiar tychże wypadków. Znacząco spadła również zarówno liczba wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym na przejściach dla pieszych, jak i liczba śmiertelnych ofiar tych wypadków. W 2020 r. zarejestrowaliśmy 210 śmiertelnych wypadków na przejściach dla pieszych, natomiast w 2021 r. było ich tylko 154 - informował z trybuny sejmowej Maciej Wąsik, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji [kliknij].

Dziś - 31.3.2022. - "Rzeczpospolita" informuje (cyt.): - Nie widać poprawy bezpieczeństwa, wzrosła niestety liczba wypadków drogowych. W 2022 r. (do końca lutego) było ich o 10 proc. więcej - 3707 (wzrost o 336) niż w tym samym czasie roku ubiegłego. Wzrosła też - do 395 - liczba zabitych. To o 27 więcej [kliknij].

Ten sam komisarz Robert Opas na łamach „Rzeczpospolitej” ocenia, iż kary zadziałały na kierowców: - Nowe, wyższe kwoty zadziałały na kierujących pojazdami. Podobnie o swoim bezpieczeństwie na drogach mówią piesi uczestnicy ruchu drogowego. Czują się bezpieczniejsi. I oby te oceny utrzymały się. 17 września zacznie obowiązywać nowy taryfikator tzw. punktów karnych; procedowana jest zmiana kodeksu karnego wprowadzająca konfiskatę pojazdy oby to były dalsze szanse na poprawę stylu jazdy polskich kierowców. (jm)