Portal motoryzacyjny AUTO-ŚWIAT podjął przyciągającą czytelników kwestię systemu zdobywania praw jazdy. Pisząc o tej tak ważnej dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego materii redakcja wskazuje na nowe wyzwania dla kandydatów na kierowców. Czytamy: - Możliwe, że już w 2024 r. wszyscy zainteresowani zdobyciem uprawnień do prowadzenia pojazdów będą musieli zmierzyć się z nowym wyzwaniem. Jeśli tak się stanie, w ramach egzaminu teoretycznego pojawi się dodatkowy test.
Redakcja kontynuuje i precyzuje: - Już wkrótce może okazać się, że właśnie przebrnięcie przez teorię stanie się trudniejsze niż dotychczas. Wszystko za sprawą jednego, dodatkowego elementu. Test, z którym mogą mieć problem głównie młodzi początkujący kierowcy. Już od kilku lat w różnych pracach publikowanych przez Komisję Europejską (KE) przewija się temat testu percepcji zagrożeń (hazard perception test). Ten z powodzeniem praktykowany jest m.in. w Wielkiej Brytanii, gdzie stanowi jeden z elementów obowiązkowego egzaminu na prawo jazdy. Jak zauważa KE, początkujący kierowcy słabo radzą sobie z wykrywaniem i oceną zagrożeń. Trudno nie zgodzić się z opinią, iż wprowadzenie testu percepcji zagrożeń jako obowiązkowego elementu testu teoretycznego mogłoby zmienić statystyki tych najtragiczniejszych zdarzeń na drogach i ich sprawstwa przez młodych kierowców, którzy mimo, iż mają małe doświadczenie, dodatkowo podejmużują większe ryzyko i stwarzają tak wiele niebezpiecznych sytuacji drogowych. I tak doszliśmy do kwestii tytułowej, umiejętności postrzegania zagrożeń i dalej właściwego reagowania na nie.
Przywołani Brytyjczycy uznali wagę hazard perception test i proponują kandydatom taki właśnie test. I dla przykładu: składa się on z 3 klipów. Te obrazują najzwyklejszą sytuację drogowa, ale jest tam także to potencjalne zagrożenie, które trzeba dostrzec, już jak tylko potencjalnie pojawiają się. Za jego wskazane kursant może zdobyć maksymalnie 5 punktów. Aby zaliczyć test, musi uzyskać łącznie 9 lub więcej punktów. I w efekcie trzeba odpowiednio zareagować, zmienić prędkość, kierunek jazdy itd. Instrukcja prosta: Kliknij lub dotknij, gdy tylko zauważysz, że zagrożenie zaczyna się rozwijać. Nie tracisz punktów, jeśli klikniesz i pomylisz się. Nie należy jednak klikać w sposób ciągły. W prawdziwym teście poniesiesz porażkę, jeśli to zrobisz. Zachęcamy do próby [kliknij].
Pełna instrukcja przed przystąpieniem do testu postrzegania zagrożeń brzmi:
Przed rozpoczęciem testu postrzegania zagrożeń zostanie wyświetlony film przedstawiający jego działanie. Następnie obejrzysz 14 klipów wideo. Klipy: przedstawiają codzienne sceny drogowe, zawierają co najmniej jedno „rosnące zagrożenie”, ale jeden z klipów przedstawia 2 rozwijające się zagrożenia. Otrzymujesz punkty za dostrzeganie rozwijających się zagrożeń, gdy tylko zaczną się one pojawiać.
Czym jest „rosnące zagrożenie”. Rozwijające się zagrożenie to coś, co powoduje podjęcie działań, takich jak zmiana prędkości lub kierunku.
Przykład: Samochód stoi zaparkowany na poboczu drogi i nic nie robi. Nie spowodowałoby to podjęcia działań, więc nie jest to zagrożenie rozwijające się. Gdy się zbliżysz, prawy kierunkowskaz samochodu zacznie migać, a samochód zacznie się oddalać. Musiałbyś zwolnić, więc teraz stanowi to coraz większe zagrożenie.
Jak działa punktacja. Za każde rozwijające się zagrożenie możesz zdobyć maksymalnie 5 punktów. Aby uzyskać wysoki wynik, kliknij myszką, gdy tylko zobaczysz, że zagrożenie zaczyna się rozwijać. Nie tracisz punktów, jeśli klikniesz i pomylisz się. Jednak nie otrzymasz żadnych punktów, jeśli klikniesz w sposób ciągły lub według wzoru. Masz tylko jedną próbę każdego klipu. Nie możesz przeglądać ani zmieniać swoich odpowiedzi.
Konkludując przypomnijmy, iż trwają pracę nad koncepcją unijnej dyrektywy dotyczącej praw jazdy. Czy w efekcie może to być rok 2024? Zdecydowanie nie! Jednak nasi krajowi eksperci i wydawcy już aktywnie przygotowują swoje propozycje o czym mówiono na wrześniowym spotkaniu w Leonowie k/Słubic podczas zorganizowanej przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych (PWPW) konferencji pt. „System egzaminowania i szkolenia kierowców w praktyce" [kliknij]. Temat będziemy kontynuowali, czekamy na Państwa opinie, pytania itd. e-mail: tygodnik@prawodrogowe.pl