Statystyka

A jednak. Mniejsza prędkość – mniej ofiar

29 stycznia 2019

A jednak. Mniejsza prędkość – mniej ofiar
Facebook – Sécurité routière: ne baissons pas la garde ! [kliknij]

Premier Francji Édouard Philippe ogłosił statystykę podsumowującą bezpieczeństwo ruchu drogowego w 2018 r. I tak w porównaniu z latami poprzednimi liczba ofiar śmiertelnych spadła. Przypomnijmy, iż połowie roku ubiegłego wprowadzono ograniczenie prędkości na drogach krajowych do 80 km/godz. Premier mówi - to historyczna data! Jest ona porównywana z rokiem 1973 - gdy wprowadzony został obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa, czy z 2003 - instalacją fotoradarów.

Ograniczenie prędkości. W połowie roku, bo z 1 lipca ub. r. we Francji ograniczona została prędkość z 90 do 80 km na godz. Przepis obowiązuje na drogach dwupasmowych bez barierek oddzielających pasy ruchu tzw. drogach drugorzędnych (zarządzanych przez departamenty, odpowiedników polskich powiatów) poza terenem zabudowanym, których jest tam ok. 400 tys. km. Cel - oczywiście ograniczenie liczby wypadków drogowych. Z przeprowadzonych wcześniej testów wynikało, że jeśli zmniejszą prędkość dopuszczalną w terenie niezabudowanym z 90 km/h do 80 km/godz., to średnia prędkość kierowców spada z 85 do 80,3 km/godz. Rząd wskazywał właśnie na prędkość, jako przyczynę ok. 30% wypadków śmiertelnych. Wg przeprowadzonych szacunków decyzja miała uratować życie rocznie ok. 350-400 osobom.

Opinie. - Niebezpieczne drogi to nie jest coś, czego nie da się uniknąć. Obniżenie prędkości zmniejszy liczbę wypadków oraz ograniczy ich skutki - przekonywał premier Édouard Philippe po spotkaniu rządowej rady bezpieczeństwa drogowego. Decyzja spotkała się ze sprzeciwem opinii społecznej. Media informują, iż decyzji sprzeciwia się aż 76% Francuzów. Sprzeciw kierowców wywoływały także decyzje wprowadzające wymóg zapiętych pasów, czy instalacji fotoradarów, jednak statystyki poprawiły się znacząco. Niższa prędkość maksymalna ma być utrzymywana do 1 lipca 2020 r., kiedy to dokonana zostanie analiza w oparciu o statystyki wypadków. I mała dygresja - podczas ostatnich wystąpień tzw. żółtych kamizelek wiele mówiono także o tym elemencie, jako wywołującym niezadowolenie społeczne. Oponenci obniżenia dopuszczalnej prędkości proponują np. zamiennie instalowanie większej ilości fotoradarów, lub przejście do korzystania z nowoczesnych technologii pojazdów.

Statystyki. Ze wstępnych statystyk wynika, iż na drogach w 2018 r. zginęło 3259 osób, w latach wcześniejszych odnotowano: 2013 r. - 3268 ofiar śmiertelnych, w 2016 - 3477, w 2017 - 2448. I małe porównanie w latach 2010, 2016 i 2017 we Francji statystycznie na liczba śmiertelnych wypadków na milion mieszkańców wynosiła odpowiednio: 64, 64 i 53, w tym samym czasie w Polsce to następujące ilości zabitych na drogach: 102, 80 i 75.

Zagrożenie mieszkańców (liczba ofiar śmiertelnych na 1 mln populacji) w larach 2010 i w 2017 roku (ETSC; 2018) [kliknij] - https://www.its.waw.pl/10270,pl,Statystyki-BRD-w-raporcie-ETSC.html

Procentowa zmiana w liczbie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych między 2010 a 2017 rokiem (ETSC; 2018) [kliknij] - https://www.its.waw.pl/10270,pl,Statystyki-BRD-w-raporcie-ETSC.html

Dlaczego różnica 10 km/godz. wiele zmienia? Wraz ze wzrostem prędkości wydłuża się droga hamowania oraz droga, którą kierowca przejedzie, zanim zareaguje na nagłe zagrożenie. Jednocześnie zwiększa się także siła, z którą samochód w razie kolizji uderzy w inny pojazd lub przeszkodę. Dlatego im wyższa prędkość tym większe ryzyko wypadku oraz tym poważniejsze stają się jego konsekwencje - tłumaczy Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. (jm)