Francuzi na czas próby wprowadzili ograniczenie prędkości na drogach krajowych: zmniejszono je z 90 na 80 km/godz. Dziś, czyli po 20 miesiącach wstępne analizy. Społeczeństwo zostało poinformowane, iż w tym okresie odnotowano spadek o 349 ofiar śmiertelnych. Czy to sukces?
Od 1 lipca 2018 r. dekretem z 17 czerwca we Francji, na drogach krajowych dwukierunkowych bez centralnego separatora, poza obszarem zabudowanym, obowiązywało ograniczenie prędkości obniżone do 80 km/godz. (wcześniej 90 km/godz.). Zaplanowano równocześnie zwiększenie liczby fotoradarów. Celem decyzji – zgodnie z zaleceniami ekspertów Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (Conseil national de la sécurité routière (CNSR) - było zmniejszenie liczby wypadków drogowych i ich ofiar śmiertelnych, od samego początku miała ona wielu oponentów. Dziś Francuzi dokonują wstępnych podsumowań. Analiza obejmuje okres od 1 lipca 2018 do 28 lutego 2020 (20 miesięcy). W ten sposób, aby nie zaburzyć obrazu wykluczono miesiące epidemii.
Francuskie Ministerstwo Transportu informuje o spadku liczby śmiertelnych wypadków drogowych. W analizowanym okresie był to spadek o 349 ofiar śmiertelnych w porównaniu ze średnią z lat 2013-2014! W tym samym czasie na pozostałej części dróg liczba ofiar śmiertelnych wzrosła – o 48 ofiar. A jednak… Oczekiwania były inne, miało to być 300-400 ofiar, ale na przełomie jednego roku.
A jednak to 349 ofiar mniej! (jm)
Wykres porównań półrocznych z pierwszych 18 miesięcy z odpowiadającymi im średnimi z lat 2013-2017, a także z wynikami za miesiące styczeń i luty 2020 roku ilustruje różnice według sieci drogowej (grafika - CNSR)