Statystyka

Weźże uważaj!

10 maja 2018

Weźże uważaj!
You Tube - „Weźże uważaj!” (kliknij)

Ruszyła kampania pt. „Weźże uważaj!” Telewizja Kraków apeluje w ten sposób do pieszych, którzy z słuchawkami w uszach poruszają się w ruchu drogowym, nie zwracają uwagi na sygnalizatory świetlne i wchodzą wprost pod nadjeżdżające pojazdy.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przygotował spot, który zostanie wyświetlany w autobusach i tramwajach. "Chcemy dotrzeć do pieszych, którzy często zapominają o tym, że nie są sami na drodze, chodniku czy przejściu. Często chodzą też w słuchawkach, co skutkuje tym, że ich percepcja jest obniżona" - mówiła w środę Magdalena Wasiak z ZIKiT.

To kolejna odsłona akcji ZIKiT, w której wykorzystano regionalizm "weźże". Wcześniej spot "Weźże gadaj ciszej" miał zachęcić pasażerów, żeby podczas podróży komunikacją miejską nie rozmawiali głośno przez telefon, "Weźże się przesuń" do tego, by nie tłoczyli się przy drzwiach wejściowych, a "Weźże zaparkuj i jedź tramwajem" - do korzystania z parkingu Park&Ride - podsumowują media. W planach kolejne projekty „Weźże…”.

Od 2007 r. na ulicach Krakowa doszło do 47 śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych, wśród których spora część miała w uszach słuchawki i nie dosłyszała sygnału ostrzegawczego tramwaju - wynika z danych MPK. "Dwuczłonowy tramwaj waży 34 tony i nie jest w stanie zatrzymać się w miejscu, ma zupełnie inną drogę hamowania niż samochód osobowy. Musimy uważać zwłaszcza w rejonie przystanków, bo to tam najczęściej dochodzi do potrąceń. Zauważając tramwaj czy autobus, często zachowujemy się nieracjonalnie, próbując go dogonić. Nie warto przebiegać w miejscu niewyznaczonym czy na czerwonym świetle. Lepiej poczekać kilka minut, niż stracić życie" - mówił zastępca dyrektora ZIKiT ds. transportu Łukasz Franek. Jeszcze w tym roku ma być poprawiona organizacja ruchu w pobliżu tych przejść, gdzie od lat jest najwięcej wypadków. "Problemem wciąż jest wyprzedzanie w rejonie przejść" - podkreślił Ł. Franek.