Komenda Główna Policji podała, że do końca maja kierujący hulajnogami elektrycznymi uczestniczyli w 132 wypadkach i 256 kolizjach drogowych. Zginęły dwie osoby, a 137 zostało rannych. W 49 wypadkach sprawcą zdarzenia był kierujący hulajnogą elektryczną. Kolejne tygodnie przyniosły kolejne tragedie. A sezon trwa. K. Romik apeluje o używanie kasków ochronnych.
Szczególnie szeroko opisany był wypadek śmiertelny 65-letniego mężczyzny, który miał miejsce w Krakowie. Kierujący hulajnogą z dużą prędkością wjechał na próg zwalniający, głową uderzył w jezdnię, zmarł. Policjanci podsumowali, iż skutek byłby mniej tragiczny, gdyby hulajnogista korzystał z kasku. Niestety tak nie było. Jak podkreśla portal Prawo pl: - Nie ma jednak przepisów nakazujących używania takiego zabezpieczenia podczas jazdy na hulajnodze.
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w trzech województwach monitoruje zachowania kierujących hulajnogami elektrycznymi, UTO oraz rowerami, motorowerami i motocyklami. Konrad Romik, dyrektor sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zwraca uwagę, że problemem jest zjawisko nieustępowania pierwszeństwa przejazdu na drogach rowerowych, czyli tam, gdzie kierujący hulajnogami elektrycznymi powinni się poruszać. - Zgodnie ze znowelizowanym Prawem o ruchu drogowym - przypomnę minął rok od jego wprowadzenia - mamy obowiązek poruszania się hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego po drodze dla rowerów lub pasem ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się poruszamy - powiedział PAP Romik. Informował: - Te badania pokażą, jak „hulajnogiści” się zachowują. Cały czas wskazujemy na bardzo ważny element, jakim jest zdrowy rozsądek w poruszaniu się na tego typu urządzeniach, ale przede wszystkim chcemy też zachowania minimalnych standardów, czyli stosowania chociażby kasku ochronnego. Nie nowe prawo, ale stosowanie obecnego.
Czy jednak nie byłaby potrzebna zmiana przepisów? Portal analizuje: - Czy wyniki badań doprowadzą do nowelizacji przepisów? Raczej na to się nie zanosi. Od 20 maja 2021 roku obowiązują nowe przepisy Prawa o ruchu drogowym, określają zasady obowiązujące uczestników ruchu kierujących hulajnogą elektryczną, urządzeniem transportu osobistego, a także osoby poruszające się przy użyciu urządzeń wspomagających ruch.(…) - Zbyt częsta zmiana przepisów nie jest dobrym rozwiązaniem, bo wprowadza chaos. Ważne jest natomiast wpajanie i utrwalanie zasad, które już są. Równie ważne jest to, aby z empatią uczestniczyć w ruchu drogowym, aby na drodze zachowywać się tak, jak byśmy oczekiwali, aby inni zachowywali się wobec nas w takiej sytuacji - mówi Mariusz Wasiak z Komendy Głównej Policji, ekspert z zakresu ruchu drogowego. (jm)