Legislacja

I jeszcze raz w sprawie wysokości mandatów

4 marca 2021

I jeszcze raz w sprawie wysokości mandatów
Poseł Krzysztof Gawkowski: - Niemal standardem jest poruszanie się kierujących pojazdami w mieście z prędkościami 70/80 km/godz. (fot. screen)

Wątpliwość, czy inicjatywa legislacyjna w sprawie bezpieczeństwa pieszych - która według stanu na dzień dzisiejszy została opracowana przez Sejm i Senat, przegłosowana i skierowana do podpisu i publikacji - jest wystarczająca zgłosił poseł Krzysztof Gawkowski.

- Zdecydowana większość kierujących nie stosuje się do obowiązujących przepisów ruchu drogowego i bardzo trudno spodziewać się, że wystarczy jedynie korekta legislacyjna przepisów. Zgodnie z informacją z komend rejonowych Policji w całym kraju niemal standardem jest poruszanie się kierujących samochodami w mieście z prędkościami 70/80 km/h. Łamanie przepisów i wysoka prędkość jest najczęstszą przyczyną tragicznych wypadków - uzasadniał. Zapytał o planowane ogólnopolskie akcje informacyjne; o dane dotyczące wypadków drogowych związanych z przekroczeniem prędkości, o monitorowanie przestrzegania przepisów oraz o ewentualne zmiany w taryfikatorze mandatowym w zakresie opłat za łamanie dozwolonych prędkości jazdy.

W imieniu resortu infrastruktury Rafał Weber odpowiedział posłowi informując, iż w bieżącym roku została zaplanowana m.in. realizacja kampanii społecznej dotyczącej ochrony pieszych w obszarze przejść dla pieszych i zachowania szczególnej ostrożności przez pieszych przy wchodzeniu na przejście, a także realizacja kampanii społecznej na rzecz ograniczenia nadmiernej prędkości i przestrzegania obowiązujących limitów prędkości.

Wiceminister przywołał policyjne statystyki wypadków drogowych oraz ich skutków spowodowanych przez kierujących niedostosowujących prędkości do warunków ruchu w latach 2015-2019:

2015 - 6 807 wypadków, 743 ofiary śmiertelne, 9 219 rannych;

2016 - 7 195 wypadków, 846 ofiar śmiertelnych, 9 619 rannych;

2017 - 6 837 wypadków, 786 ofiar śmiertelnych, 8 963 rannych;

2018 - 6 256 wypadków, 778 ofiar śmiertelnych, 8 249 rannych;

2019 - 6 268 wypadków, 770 ofiar śmiertelnych, 8 031 rannych.

- Organem właściwym w sprawach taryfikatora mandatowego - rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (Dz. U. z 2013 r. poz. 1624, z późn. zm.) jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji - podsumował wiceminister Rafał Weber. Oczywiście. Więc, czy poseł skieruje interpelację do MSWiA? (jm)