Legislacja

Motocykle, które nie mieszczą się w przepisie

4 lutego 2020

Motocykle, które nie mieszczą się w przepisie
(fot. Jolanta Michasiewicz)

Czy resort infrastruktury przychyli się do wniosku posiadaczy motocykli historycznych, aby w obowiązujących przepisach zniesiony został zapis mówiący o maksymalnej pojemności pojazdu, a zostawić jedynie ograniczenie dotyczące jego mocy?

W sprawie uprawnień do kierowania motocyklem swoje stanowisko przygotowuje Ministerstwo Infrastruktury. Dariusz Kurzawa i Paweł Szramka zapytali czy resort podejmie się zmiany przepisów na korzyść kierowców zabytkowych motocykli? Uzasadniając przywołują obowiązujące – jak to określają – niekorzystne dla posiadaczy prawa jazdy kat. B, przepisów w zakresie upoważnienia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3. Dokładnie: posiadacz prawa jazdy kat. B przez minimum 3 lata, na podstawie tego samego dokumentu posiada upoważnienie do kierowania motocyklem:

- o pojemności skokowej nieprzekraczającej 125 cm3,

- mocy nieprzekraczającej 15 kW

- i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg.

Czyli warunek – posiadania prawa jazdy kat. B od co najmniej 3 lat spełniony, ale tu problem, o którym piszą w/w posłowie:

- Wyżej wymieniony zapis stanowi jednak problem dla posiadaczy zabytkowych motocykli, gdyż te spełniają 2 z 3 wymogów. Dla przykładu:

- WSK 175 - 175 ccm 14 KM i waga około 115 kg,

- MZ ETZ 150 - 143 ccm 12 KM i waga około 120 kg,

- SHL M11/M11W - 175 ccm 9 KM (M11) oraz 12 KM (M11W) i waga 117 kg,

- Cezet 175 - 175 ccm 15KM i waga 120 kg.

To tylko niektóre motocykle zabytkowe, które poprzez delikatnie większą pojemność nie mieszczą się w w/w przepisie. Posiadacze motocykli zabytkowych sugerują, by znieść zapis mówiący o maksymalnej pojemności pojazdu, a zostawić jedynie ograniczenie dotyczące jego mocy. Większość z tych motocykli ma osiągi jak współczesne motorowery a prawdziwe motocykle z tamtego okresu (np. Jawa 350, MZ ETZ 150, Junak M07/M10) mają osiągi jak dzisiejsze 125. (jm)

* * *

Ustawa o kierujących pojazdami (2011.30.151 – tj. 2019.341):

Art. 6. 1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania: (…)

3. Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej prawo jazdy: (…)

4)3) kategorii B uprawnia do kierowania:

a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,

b) motocyklem trójkołowym

- pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.