
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) dokonała przeglądu przepisów pod kątem ochrony pieszego w 15 krajach UE. Mimo że mieszkańcy Polski stanowią tylko 8 proc. populacji Unii Europejskiej, to aż 25 proc. zabitych pieszych wszystkich krajów Wspólnoty ginie właśnie na polskich drogach - analizuje “Dziennik Gazeta Prawna”. Jak informuje raport, analogiczne do polskich przepisy obowiązują już tylko w kilku krajach, a tu: w Rumunii, Słowenii, na Węgrzech i w Słowacji. W takich krajach jak Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Dania, Francja, Holandia, Niemcy, Norwegia czy Szwajcaria ochrona pieszego rozpoczyna się w momencie jego zbliżania się do jezdni z wyraźnym zamiarem wejścia na pasy. We Francji i w Norwegii kierowca musi ustąpić pierwszeństwa nawet wówczas, gdy ten zamiar nie jest widoczny. Zachęcamy do lektury interesującego raportu KR BRD - http://krbrd.gov.pl/images/files/Raport_KRBRD_ochrona_pieszych_na_przejsciach_2013.pdf



Francja: Ochrona pieszego rozpoczyna się w momencie wejścia pieszego na jezdnię lub wyraźnego pokazania przez niego takiego zamiaru lub gdy krąży on w strefie dla pieszych lub gromadzenia się. Przepisy ruchu drogowego (ze zmianami wprowadzonymi Dekretem nr 2010-1390 z dnia 12 listopada 2010 r.). Art. R415-11: Każdy kierowca zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa i w razie konieczności zatrzymać się, w przypadku, gdy pieszy pewnie wchodzi na jezdnię lub wyraźnie pokazuje taki zamiar bądź krąży w strefie dla pieszych lub strefie gromadzenia się. Jako że przepis ten jest całkiem nowy, nie ma jeszcze orzecznictwa w tym zakresie, aby pomóc w interpretacji “wyraźnego pokazania zamiaru” pieszego. Należy zauważyć, że propozycja nowego aktu prawnego przewidującego, że ochro-na pieszego będzie bezsprzeczna w przypadku, gdy pieszy przechodzi przez jezdnię na przejściu dla pieszych, została zarejestrowana w Parlamencie w dnu 28 marca 2013 r
Kierowcy zobowiązani są do ustąpienia pierwszeństwa także pieszym krążącym w strefie dla pieszych lub w strefie gromadzenia się nawet jeżeli nie wykazują wyraźnego zamiaru przejścia przez jezdnię - podkreślają autorzy raportu. Drugi tak kraj, który wprowadził podobne przepisy dla ochrony pieszych jest Norwegia.
. (z raportu KRBRD) (500-33 oraz 34-36 fot. jola michasiewicz)