Legislacja

Pojazd bez filtra DPF? 5 tys. pln grzywny!

25 czerwca 2018

Pojazd bez filtra DPF? 5 tys. pln grzywny!
(fot. Jolanta Michasiewicz)

Do Sejmu RP wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wykroczeń oraz ustawy – Prawo o ruchu drogowym. W imieniu wnioskodawców występuje posłanka Monika Rosa.

Dotyczy on zaostrzenia sankcji dla kierowców za poruszanie się samochodami z niesprawnym albo wyciętym filtrem cząstek stałych oraz dla podmiotów, które oferują usługi wycięcia albo modyfikacji filtra cząstek stałych. Skierowany do opinii Biura Legislacyjnego i Biura Analiz Sejmowych oraz do konsultacji oczekuje w grupie aktów, którym nie został jeszcze nadany numer druku. Czyli, na tym etapie Marszałek Sejmu kieruje projekty ustaw do zaopiniowania przez Biuro Legislacyjne oraz Biuro Analiz Sejmowych. Ocena dokonywana w opiniach dotyczy przede wszystkim zgodności projektów ustaw z prawem Unii Europejskiej oraz formalnych elementów uzasadnienia. Projekty ustaw, co do których istnieje wątpliwość, czy nie są sprzeczne z prawem, w tym z prawem Unii Europejskiej lub podstawowymi zasadami techniki prawodawczej, Marszałek Sejmu może skierować do Komisji Ustawodawczej w celu wyrażenia opinii.

Potrzebę i cel uchwalenia aktu wnioskodawcy uzasadniają: - Celem projektu jest wprowadzenie surowych sankcji dla kierowców za poruszanie się samochodami, z niesprawnym albo wyciętym filtrem cząstek stałych oraz dla podmiotów, które oferują usługi wycięcia albo modyfikacji filtra cząstek stałych. Korzystanie z samochodów ze zużytym albo wyciętym filtrem cząstek stałych jest w Polsce nagminne, choć to praktyka bardzo szkodliwa dla środowiska.(…) Filtr należy poddawać zabiegom konserwacyjnym albo wymianie, by zapewnić jego prawidłowe działanie i redukcję emisji zanieczyszczeń Do Polski sprowadza się obecnie ogromne ilości używanych samochodów z państw z Zachodniej Europy, ich duża część napędzana jest silnikiem wysokoprężnym Diesla. W latach 2016-2017 sprowadzono ok. 2 mln aut, w dużej mierze w wieku powyżej 10 lat. I chociaż pojazd bez takiego filtra lub działającego filtra nie powinien się poruszać po drogach, to jednak usunięcie z drogi takiego pojazdu nie jest obowiązkowe, a policja po kontroli ma obowiązek co najwyżej zatrzymać jego dowód rejestracyjny - uzasadniają posłowie. Proponowane sankcje to grzywna do 5000 pln - dla właściciela, posiadacza, użytkownika lub prowadzącego taki pojazd. taka sama grzywna dla osób, które będą oferowały i przeprowadzały usługę polegającą na wycięciu filtra albo podobnych modyfikacji. Projekt nakłada także obowiązek usunięcia pojazdu z drogi na koszt właściciela w przypadku stwierdzenia, iż jego stan techniczny narusza wymagania ochrony środowiska. O decyzjach dotyczących projektu będziemy informowali. (jm)