Legislacja

Pytania – te postawione i dalsze

22 listopada 2019

Pytania – te postawione i dalsze
Posłowie Sejmu IX kadencji: Joanna Borowiak, Piotr Sak, Maria Żukowska (19.11.2019) (fot. Kancelaria Sejmu RP)

W exposé nowego rządu priorytetowe miejsce znalazły projekty dotyczące poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Komentatorzy oceniali – to przełom w debacie o brd. Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział utworzenie programu bezpiecznej infrastruktury drogowej, zmiany prawa nadające pierwszeństwo pieszym jeszcze przed wejściem na przejście, finansowe konsekwencje dla piratów drogowych, ostrzejsze kary dla pijanych kierowców, ułatwienia w komunikacji miejskiej. W debacie nad exposé posłowie zadali wiele pytań. Oto kilka z nich:

Posłanka Joanna Borowiak: Posłanka Joanna Borowiak zadała pytanie premierowi Mateuszowi Morawieckiemu: - W ostatnim czasie wyjątkowo często dobiegają nas zatrważające informacje o brawurze i braku odpowiedzialności kierowców, powodujących śmiertelne wypadki z udziałem pieszych. Piesi giną w miejscach, w których powinni być najbardziej bezpieczni – na przejściach dla pieszych. Brak wyobraźni kierowców, zbytnia wiara we własne umiejętności, a przede wszystkim lekceważenie przepisów drogowych są przyczyną ludzkich tragedii i dramatów rodzinnych. Potrzebne są pilne zmiany w przepisach zapewniających zwiększenie bezpieczeństwa pieszych. O tym mówił pan premier w dzisiejszym exposé. Panie premierze jak szybko zostaną podjęte prace nad zmianami w przepisach i czy zostanie wprowadzony zapis bezwzględnego pierwszeństwa pieszych jeszcze przed przejściami dla pieszych, tak by zmusić kierowców do zachowania wyjątkowej – szczególnej ostrożności?

Posłanka Anna Maria Żukowska: Posłanka Anna Maria Żukowska zaprosiła premiera Mateusza Morawieckiego do udziału w pracach parlamentarnego Zespołu ds. brd: - Zapowiedział Pan w swoim wystąpieniu zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo pieszych, co się bardzo Panu ceni, bardzo to szanujemy. Mam nadzieję również, że Pan premier również będzie szanował tę deklarację, poważnie ją traktował i przyjmie zaproszenie do stworzonego przez lewicę parlamentarnego Zespołu ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ochrony pieszych oraz zapewni nas – na tym Zespole oraz na forum Parlamentu – że nie tylko będzie brał pod uwagę zapowiedź pierwszeństwa dla pieszych przy zbliżaniu się do przejścia dla pieszych, ale również weźmie pod uwagę waloryzację mandatów za wykroczenia drogowe i fotoradary – bo to również jest bardzo ważna kwestia, która również wpływa na bezpieczeństwo pieszych, bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Poseł Piotr Sak: pytał premiera o ewentualne regulacje dotyczące seniorów w ruchu drogowym. Pytał: - W swoim przemówieniu położył Pan bardzo mocny nacisk – wręcz emfazę – na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Według statystyk gross wypadków powodują najmłodsi i najstarsi użytkownicy ruchu drogowego. Faktem notoryjnym jest, że z uwagi na upływ wieku dochodzi do naturalnych procesów związanych z obniżeniem sprawności tzw. retardacją, spowolnieniem ruchu. W psychologii określa się to jako tzw. zespół kruchości. W ostatnim czasie w moim rodzinnym mieście - Tarnowie, doszło do wypadku komunikacyjnego w którym ucierpiało czterech nastolatków. Sprawcą była 88-letnia osoba. Wobec powyższego kieruję zapytanie do pana premiera, czy wzorem chociażby państw takich jak Finlandia, czy Francja będą proponowane specjalne programy dla osób starszych, celem sprawdzenia ich pod kątem psychomotoryki, czy ewentualnie badań profilaktycznych?

Co – Państwa zdaniem – powinno zostać dopisane do tego swoistego katalogu? Piszcie: tygodnik@prawodrogowe.pl

(jm)