Legislacja

Sygnalizacja niezapięcia pasów obowiązkowa

1 listopada 2014

Z dniem 1 listopada br. w życie wchodzą przepisy przewidujące nowe obowiązkowe wyposażenie samochodów. I tak - zgodnie z obowiązującą dyrektywą - producenci nowych aut będą je musieli wyposażyć w kilka rozwiązań i systemów zwiększających bezpieczeństwo i zmniejszających zużycie paliwa. Kosztami wdrożenia tych rozwiązań zostaną oczywiście obciążeni klienci. Co więcej, wzrosną koszty bieżącej eksploatacji samochodów. Zmiany dotyczą pojazdów, które po 1 listopada przejdą proces homologacji. I tak do tych nowych aut, producenci będą musieli montować system kontroli ciśnienia powietrza w oponach (TPMS). Drugie rozwiązanie stosowane przez niektórych producentów i w autach popularnych marek, opiera się na czujnikach ABS-u, które wykrywają zmianę prędkości obracania danego koła i na tej podstawie sygnalizują ubytek ciśnienia w jednym z nich. Kolejna zapowiadana sprawa to obowiązek montowania sygnalizacji (zarówno świetlnej jak i dźwiękowej) niezapięcia pasów bezpieczeństwa. Do rejestru zmian należy konieczność montowania mocowań ISOFIX dla dziecięcych fotelików na przynajmniej dwóch fotelach w samochodzie. Zaskakującym okazuje się obowiązek montowania wzmocnionego parcia tylnej kanapy. I ostatni - także budzący kontrowersje element – to obowiązkowe wyposażenie pojazdu w sygnalizację optymalnego przełożenia skrzyni biegów. Chodzi o informację na wyświetlaczu, mówiącą, kiedy zmienić bieg na wyższy, ewentualnie na niższy, żeby obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2.