Legislacja

Ustawa „antykryzysowa” już do publikacji

5 marca 2010

Prezydent RP podpisał tzw. ustawę “antykryzysową” dla transportu. Ustawa z dnia 12 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Kolejna nowelizacji "biblii" przewoźników samochodowych jest dla środowiska bardzo ważna - zawiera pakiet zmian uzgodnionych w lipcu ubiegłego roku ze stroną rządową i parlamentarną. Posłowie przegłosowali zmiany nie tylko do ustawy o transporcie, ale również prawa o ruchu drogowym, ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o czasie pracy kierowców. W ostatnim głosowaniu nad projektem ustawy posłowie zaakceptowali senacką poprawkę dotyczącą zniesienia wcześniej uchwalonego okresu przejściowego na szkolenie kierowców w warunkach specjalnych. W akcie pojawił się zapis dopuszczający możliwość zawieszenia przez przewoźnika, w całości lub części, wykonywania przewozów bez ryzyka utraty uprawnień na okres do 12 miesięcy; dodano artykuł, zgodnie z którym kierowca ciężarówki z zagranicy wykonujący międzynarodowy przewóz rzeczy obowiązany jest wypełnić blankiet zezwolenia przed wjazdem na terytorium RP; przewóz kabotażowy bez zezwolenia, na podstawie umowy międzynarodowej, może być wykonywany wyłącznie pojazdem, z którego dokonano całkowitego albo częściowego rozładunku rzeczy przywiezionych z zagranicy na terytorium RP. Kolejna ze zmian dotyczy uznawania dyplomów ukończenia studiów kierunkowych związanych z transportem drogowym za dokumenty potwierdzające posiadanie kompetencji zawodowych wymaganych do prowadzenia przedsiębiorstwa transportowego. Pojawiła się długo oczekiwana 140-godzinna kwalifikacja wstępna przyspieszona. Dopuszczone zostało także stosowanie w szkoleniu praktycznym zawodowych kierowców symulatorów jazdy w warunkach specjalnych, które posiadają odpowiedni certyfikat wydany przez jednostkę akredytowaną w polskim systemie akredytacji. W rozporządzeniu minister właściwy do spraw transportu określi wymagania techniczno-organizacyjne oraz zakres funkcjonalności tego urządzenia. Minister właściwy do spraw transportu, uwzględniając w szczególności zdolność przedsiębiorstwa do terminowego spłacania rat i możliwość skutecznego ich egzekwowania, określi w drodze rozporządzenia szczegółowe warunki uiszczania opłaty w ratach, wymagania wobec przewoźnika korzystającego z tej możliwości oraz terminy wnoszenia i wysokość rat. W ustawie Prawo o ruchu drogowym art. 78a ust. 4 stanowi, że pojazd może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Czas ten może być przedłużony, jednak łącznie nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o wycofaniu z ruchu. Zgodnie z nowym artykułem 21a, kierowcy w podróży służbowej przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem tego zadania służbowego, ustalane na zasadach określonych w przepisach kodeksu pracy.