W środę, w trakcie pierwszego dnia 22. posiedzenia plenarnego Senatu RP debatowano nad ustawą o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druki sejmowe: 911, 960, 960 A oraz druki senackie: 337, 337 A). Przypomnijmy – rządowy projekt został przez Sejm uchwalony 25. lutego. Oczekuje się, iż przepisy zaczną obowiązywać 30. maja br.
Ustawa ma na celu uporządkowanie ruchu hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego (takich jak np.: deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenie samopoziomujące itp.) oraz urządzeń wspomagających ruch (takich jak np.: rolki, wrotki, deskorolka, hulajnoga – napędzanych siłą mięśni) na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu.
19. marca odbyło się posiedzenie senackiej Komisji Infrastruktury [kliknij], w swoim sprawozdaniu wniosła ona o wprowadzenie poprawek do ustawy (druk nr 337A). Sprawozdawcą był senator Aleksander Dunin, który jednocześnie wnosił o wprowadzenie poprawek mniejszości komisji. Zaapelował do decyzje kompromisowe.
W trakcie procedowania ustawy podejmowano następujące kwestie: wieku dzieci – kierujących hulajnogami, uczestniczących w ruchu drogowym na drogach; pytano o konsultacje, ekspertyzy i badania w tym zakresie; pytano o wymóg posiadania karty rowerowej i egzaminu w tym zakresie; o obowiązek posiadania i używania kasków ochronnych; o pijanych kierujących hulajnogami; o obowiązujących prędkościach na drodze rowerowej i chodniku; urządzeń mierzących rozwijane prędkości; pierwszeństwie i nieutrudnianiu ruchu itd.
Stanowisko rządu zaprezentował Rafał Weber, który wskazał na rozwiązanie fundamentalne, czyli ustawowe zdefiniowanie hulajnóg i urządzeń transportu osobistego jako pojazdów. Wyjaśniał, iż nie ma statystyk, bowiem ewentualne zdarzenia drogowe musiały być kwalifikowane jako te z udziałem pieszych. Głosowania odbędą się w dniu jutrzejszym.
R. Weber informował, iż sprawozdanie senackie zostanie rozpatrzone w Sejmie RP - 30. marca. Jak oczekuje rząd ustawa wejdzie w życie 30. maja br. Czy w już rozpoczętym sezonie nastąpiłaby zmiana przepisów. Minister dodał, iż podobnie jak w wielu krajach europejskich, resort infrastruktury będzie analizował i obserwował działanie ustawy pod kątem ewentualnych zmian. – Jesteśmy na nie otwarci, przygotujemy kolejną nowelizację tych przepisów. Taką praktykę przyjęły też inne kraje europejskie, aby zdążyć z tym co pojawia się na rynku – podsumował. (jm)