Nowe rozporządzenie przewiduje tylko jedną małą ulgę, polegającą na tym, że pierwsze punkty kierowcy będą dostawać za przekroczenie prędkości powyżej 10 km/h ponad dozwoloną. I oto jak zapisane zostało to ustalenie w podpisanym przez ministra rozporządzenie w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego:
E |
Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących dopuszczalnej prędkości | |||
Rodzaj czynu |
Kwalifikacja prawna czynu |
Punkty karne | ||
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości: |
||||
01 |
- powyżej 50 km/h |
art. 20, art. 31 ust. 1 pkt 1, art. 63 ust. 2 pkt 4 i ust. 3 pkt 2 lit. d p.r.d. albo § 27, § 31 ust.1 lub § 81 ust. 1 i 2 z.s.d. albo art. 21 ust. 4 p.r.d. |
10 | |
02 |
- od 41 do 50 km/h |
art. 92a k.w. |
8 | |
03 |
- od 31 do 40 km/h |
albo |
6 | |
04 |
- od 21 do 30 km/h |
art. 97 k.w. |
4 | |
05 |
- od 11 do 20 km/h |
2 | ||
07 |
Jazda z prędkością utrudniającą ruch innym kierującym |
art. 90 k.w. |
art. 19 ust. 2 pkt 1 p.r.d. |
2 |
W części E “Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących dopuszczalnej prędkości” wykreślono kod E 06 (przekroczenie prędkości od 6 do 10 km/h). Zgodnie z obowiązującymi przepisami, przy pomocy urządzeń rejestrujących - zarówno stacjonarnych jak i przenośnych, dopuszczalne jest ujawnianie naruszeń polegających na przekroczeniu dopuszczalnej prędkości o więcej niż 10 km/h. W tej sytuacji jedynie w przypadku policjantów używających ręcznego miernika prędkości możliwe jest pociągnięcie do odpowiedzialności kierującego, który przekroczył dopuszczalną prędkość w granicach od 6 do 10 km/h. W celu ujednolicenia sposobu postępowania wobec kierowców naruszających przepisy dotyczące dopuszczalnej prędkości, bez względu na sposób, w jaki dokonano pomiaru, zasadnym jest dokonanie powyższej zmiany - wyjaśniono w uzasadnieniu do projektu.
Taryfikator punktów obowiązuje w Polsce od 1993 r. Pierwszy w Europie wprowadzili Niemcy w 1974 r.