Przegląd prasy

Hulajnogi elektryczne trafiają na jezdnie i ścieżki rowerowe

6 maja 2019

Hulajnogi elektryczne trafiają na jezdnie i ścieżki rowerowe
Minister Transportu Francji Élisabeth Borne zapowiedziała wprowadzenie zakazu używania hulajnów elektrycznych na chodnikach. Źródło: „Le Parisien” (3.5.2019). Frédéric Mouchon – „Trottinettes électriques sur les trottoirs: «135 euros d’amende dès la rentrée», confie Élisabeth Borne” [kliknij]

W Warszawie doszło do potrącenia osoby jadącej na hulajnodze elektrycznej – o czym szeroko donosiły media. Mandat otrzymała osoba piesza. Zdarzenie wywołało bardzo różnorodne komentarze. Zgodnie mówiono o potrzebie uregulowań. Użytkownicy elektrycznych hulajnóg naszym kodeksie drogowym to nadal piesi. Tymczasem są już światowe rozwiązania w tym zakresie, pozwalające tej najsłabszej grupie uczestników ruchu drogowego czuć się bezpiecznie na chodniku.

Peru. Tu już wprowadził całkowity zakaz poruszania się elektrycznych hulajnóg po chodnikach i wszystkich strefach dla pieszych. Podobnie jak w innych miastach także w Limie hulajnogi stały się niezwykle popularnym środkiem komunikacji. Niestety doszło do wypadku w efekcie którego poszkodowana doznała urazu głowy oraz złamania obu rąk. Rząd zareagował natychmiastowo. Na podstawie zapisów wydanego rozporządzenia zakazano używania hulajnóg elektrycznych w strefach dla pieszych. Użytkownicy tych urządzeń transportu osobistego dziś mają prawo poruszać się po ścieżkach rowerowych lub po prawym pasie jezdni. Wprowadzono także ograniczenie prędkości do 20 km/godz.

Francja. Élisabeth Borne, francuska minister transportu zapowiedziała ogólnokrajowy zakaz używania elektrycznych hulajnóg na chodnikach. Za złamanie zakazu nałożony zostanie mandat w wysokości 135 euro.Termin wprowadzenia zmian wyznaczono na wrzesień br. Znane są szacunki, iż we Francji na rynku używanych jest ok. 15 tysięcy tych uto. Tendencja oczywiście dynamicznie wzrastająca. A co za tym idzie odnotowywanych jest coraz więcej potrąceń pieszych. Pani minister informowała – w wywiadzie udzielonym dziennikowi „Le Parisien” – iż właśnie zakończono prace nad regulacjami prawnymi wprowadzającymi do tamtejszego kodeksu właśnie hulajnogi elektryczne i inne podobne urządzenia tzw. uto. Miejsce hulajnogom wyznaczono na ulicach lub dedykowanych ścieżkach. W sytuacji, gdy silnik hulajnogi nie zostanie włączony będzie ona mogła pozostać na chodniku. Pojazdy muszą być wyposażone w hamulce, oświetlenie, odblaski i dzwonek, dla dzieci obowiązkowy będzie kask. I tu dodajmy – dzieci w wieku powyżej 8 lat. Zabroniony będzie przewóz pasażerów. Prędkość pojazdu ograniczono do 25 km/godz. Za przekroczenie tej granicy prędkości przewidziano grzywnę w wysokości 1500 euro. Poza terenem zabudowanym wykluczono ruch hulajnogi elektrycznej na jezdni, wyłącznie będzie mógł się on odbywać ścieżkami rowerowymi. Projekt francuskiego dekretu został zgłoszony do Komisji Europejskiej.

Takie regulacje zdecydowanie mogą doprowadzić do odpowiedzialnego korzystania z uto. Czy nasze rajowe rozwiązania trafią do procedowania – jak zapowiedziano – na koniec drugiego kwartału br.? (jm)