Przegląd prasy

J. Michasiewicz. Prowansalką bezpiecznie do domu (fotoreportaż)

30 sierpnia 2016

6c886523d3afff94be91d6c51b3bbdfd2788fd74

1ef97b93371e4ced7d3e123709666a7c6a6cc3a2

ddd0132f78383a5e9a6c2383e64c5cb1f64ed720

2a9e66139ed04168aa3a773ea70d22f442062b8a

bc3e843baa1efeda820f4005810e6545c356efbe

0db71b8c1821e25caa5105fbe290c18c6880979a

b02380e7b0ed52063444768b2c3e132b644adb5b

650c77554118f2814dab866d715138fc50511a9d

e757ef1637ea6ae803367b923a88fded495dbff6

0889ebb497cb3068d8496d50d07b43dda5246b82

af1692c44e0e9c654abb24cda807ab5ebb9e1f88

74f55b122028f256daf5ec94e5d9bdf8b36e695a

d59ab7a5f5cc9f4eb8c700f051556c67c4c5436e

eb0a34d038b26557d358f2d22e3de059b97079b9

5ed9ba7407599b95975d36c1b8744e04c01f38e9

8dc6b41d1e64ef3c7468054ad14b4d15cc1433c7

55355a6333d1251ef6cf8c1e6f1ee8da32ebe75e

10644f71a491e8d8fdc4487b5e5b4924e824d48d

c373cf63f180949ccff36682e8c3a080c18cf15f

5478aa68705751b9ef71dfae2bf0634e88563d91

(545-7-26 fot. Jola Michasiewicz)

Autostrada to najbezpieczniejsza droga. Jednak rządzą na niej żelazne zasady i nieco odmienne od tych, które znamy wszyscy. W Polsce autostrad mamy coraz więcej i coraz więcej nimi podróżujemy, jednak jeszcze niewystarczająca jest nasza wiedza. Powyżej nasz wkład do poszerzenia tej wiedzy i mała relacja z podróży jedną z głównych autostrad Francji - A8.

Nazywana jest także Prowansalką (La Provençale) to autostrada w południowo-wschodniej Francji, w ciągu tras europejskich E74 oraz E80. Jej całkowita długość wynosi 224 km, w większej części przebiegu trzy pasy ruchu w każdą stronę. Wyjaśnijmy, iż sieć autostrad we Francji składa się ze 140 odcinków, a ich całkowita długość to 11 052 km (8472 km - płatne, 2580 km - bezpłatne). Nadto 1025 km dróg ekspresowych przewidziane jest do przebudowy wg standardów autostradowych. Większość autostrad ma nawierzchnię betonową: wyjątkowo trwałą, odporną na czynniki atmosferyczne i wysokie obciążenia, także dobrze widoczne i charakteryzujące się wysoka przyczepnością kół. Nadto wyposażone je w kostkę zabezpieczającą przed zjechaniem z jezdni – powoduje ona hałas i wibracje w pojeździe, sygnalizując opuszczenie pasa ruchu.

Ogólne zasady właściwie te same. Jest jednak pewna - moim zdaniem - ogromnie ważna różnica. Tam kierowcy pozostawiają lewy pas do manewru wyprzedzania, następnie natychmiast zjeżdżają na prawy lub środkowy. Pamiętajmy na autostradach nie wyprzedzamy z prawej strony. Tej banalnej wręcz zasady w Polsce nie traktujemy z powagą. Często właśnie środkowym tym pasem jadą i jadą... Francuzi autostrady nie traktują jako toru wyścigowego, zgodnie z obowiązującymi przepisami i prędkościami jadą zarówno stare “Cytryny” i nowiutkie, błyszczące fabrycznie Porsche. Drugą różnicą, a jednocześnie podstawową zasadą bezpieczeństwa na autostradzie jest zachowanie większych odległości pomiędzy pojazdami. Tu sfotografowaliśmy jedną z tablic z przypomnieniem - “zweryfikuj bezpieczną odległość”. Ta odległość na autostradzie musi być znacznie większa niż na innych kategoriach dróg. Jazda zbyt blisko innych aut często jest podstawą do ukarania mandatem.

I trzecia różnica, o której chcę powiedzieć. Tym razem nie jest ona adresowana do kierowców. Otóż przy autostradzie znaki drogowe są widoczne. Zadałam sobie pytanie dlaczego? Jest ich więcej? Nie, tam nie ma dziesiątek i setek mniejszych i większych reklam, są wyłącznie znaki drogowe, tablice informacyjne (te tradycyjne i te świetlne o zmiennej treści) i te ostrzegawcze. Okolica piękna i widać ją - nigdzie nie ma ekranów.

Tabela dopuszczalnych prędkości obowiązujących na autostradach Francji:

km/ h

dla

130

pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej 10 t

110

podczas opadów (szczególnie deszczu) dla kierowców posiadających prawo jazd krócej niż dwa lut trzy lata); jeżdżących z osobą towarzyszącą oraz kursantów na prawo jazdy; oraz dla pojazdów ciężarowych o całkowitej masie dopuszczalnej do 12 t

100

autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 10 t, wyposażonych w układ ABS; na odcinku autostrady, na którym znaki drogowe ograniczają prędkość do 110 km/godz. dla kierowców: posiadających prawo jazdy krócej niż dwa lub trzy lata i jadących pod opieką oraz kursantów nauki jazdy

90

pojazdów o oponach wyposażonych w urządzenia przeciwślizgowe z wystającymi elementami (np. kolcami); autobusów o masie całkowitej przekraczającej 10 t. nie wyposażonych w układ ABS; pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 t,

80

pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 12 t przewożących materiały niebezpieczne

50

w przypadku widoczności mniejszej niż 50 m

I kilka może trochę mniej ważnych informacji:

* Operatorzy autostrad, chcąc przyspieszyć przekraczanie bramek autostradowych, w 2000 r. wprowadzili system Télépéage. Wypożyczają kierowcom nadajniki radiowe, które są instalowane w pojazdach. Nadajniki rejestrują czas i miejsce wjechania na płatny odcinek autostrady oraz opuszczenia go. Należność pobierana jest z konta bankowego właściciela pojazdu. Te pojazdy mają wydzielone przejazdy, a bramki otwierane automatycznie (oznaczone symbolem “t”).

* Nie “mrugajmy” światłami awaryjnymi np. w podziękowaniu drugiemu kierowcy, tutaj takie mruganie oznacza ostatni samochód w korku. Nie róbmy tego bo możemy być sprawcami wypadku. Dziękując wykonajmy stosowny gest ręką, albo dajmy znak kierunkowskazami – na przemian włączając lewy i prawy.

* Niestety autostrady często są zakorkowane.

Korespondencja Joli Michasiewicz

Słowa kluczowe autostrady Francja