Przegląd prasy

Lewe drzwi, prawa ręka - prawe drzwi, lewa ręka!

17 października 2022

Lewe drzwi, prawa ręka - prawe drzwi, lewa ręka!
W ramach najnowszej kampanii eksperci brd proponują prosty gest chroniący rowerzystów, użytkowników skuterów, czy hulajnóg elektrycznych przed wypadkami w związku z otwieranymi drzwiami samochodów: „LEWE DRZWI, PRAWA RĘKA - PRAWE DRZWI, LEWA RĘKA” [kliknij] (fot. screen)

Francuskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego promuje - jak to określa - naprawdę bardzo skuteczną metodę poprawy bezpieczeństwa rowerzystów. W najnowszej kampanii zachęca kierowców do większej ostrożności, a konkretnie stosowania zasady „Lewe drzwi, prawa ręka - prawe drzwi, lewa ręka!”.

- Ta kampania jest zarówno prosta, ponieważ gest, który chce popularyzować, naprawdę jest, jak i skuteczna. Ten rodzaj wypadku jest rzeczywiście bardzo częsty i szczególnie niebezpieczny dla wszystkich typów jednośladów - ocenia Florence Guillaume, międzyresortowy delegat ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jak się dowiadujemy we Francji w 2021 r. odnotowano wzrost śmiertelności rowerzystów - zginęło 227 osób. W porównaniu do 2019 r. jest to +21%. Odnotowano także 41 tys. (+17%) rannych. 130 rowerzystów zginęło poza obszarami miejskimi, a 97 w miastach. W 2021 r. zmarło 24 użytkowników urządzeń transportu osobistego (o 14 więcej niż w 2019 r.). Liczba rannych potroiła się w 2019 i 2021 roku (z 554 do 1360 rannych). Spośród 41 zgonów użytkowników uto w ciągu ostatnich 3 lat 35 miało miejsce w mieście.

W ramach opisywanej kampanii proponowany jest prosty gest chroniący rowerzystów, użytkowników skuterów, czy hulajnóg elektrycznych przed wypadkami w związku z otwieranymi drzwiami samochodów: „LEWE DRZWI, PRAWA RĘKA - PRAWE DRZWI, LEWA RĘKA” - apelują do kierowców eksperci brd. Precyzują, wysiadając z samochodu należy obsługiwać klamkę ręką naprzeciwko niej, aby spowodować obrót ramion. Kierowca, który ma zamiar otworzyć drzwi, jest wtedy naturalnie w znacznie lepszej pozycji, aby sprawdzić w lusterku wstecznym i w kierunku tyłu swojego samochodu, że żaden użytkownik nie wyłania się z martwego pola - uzasadniają. (jm)