Przegląd prasy

Poprawią bezpieczeństwo także na istniejących drogach

28 stycznia 2020

Poprawią bezpieczeństwo także na istniejących drogach
(fot. GDDKiA)

Będziemy prowadzić działania inżynieryjne przyczyniające się do poprawy bezpieczeństwa ruchu. Wymienimy nawierzchnię, przebudujemy skrzyżowania, zbudujemy ronda, sygnalizacje świetlne, uspokoimy ruch wytyczając wysepki. Zbudowane będą chodniki, zatoki autobusowe, doświetlane będą przejścia dla pieszych, ustawione zostaną ogrodzenia w celu ochrony pieszych i oddzielenia ruchu samochodowego od pieszego itd. – informuje GDDKiA.

Działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie ograniczają się wyłącznie do realizacji dużych inwestycji i budowy nowych odcinków dróg. Zarządzając siecią dróg krajowych o łącznej długości ok. 17 760 km, prowadzimy również działania na bieżącej sieci. W tym roku ogłosimy przetargi na ponad 200 zadań, które swoim zakresem obejmą ok. 630 km dróg. Łączna wartość wszystkich tych zadań to ok. 3,6 mld zł.

Nowe drogi. Przypomnijmy, w realizacji mamy obecnie 82 zadania z nowymi odcinkami dróg o łącznej długości ponad 1000 km, w przetargach kolejnych 29 zadań o łącznej długości blisko 360 km, a do końca 2020 r. ogłosimy nowe przetargi na 25 odcinków o łącznej długości ponad 350 km. Planowane działania na istniejącej sieci to przebudowa dróg i skrzyżowań oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) na odcinkach dróg krajowych, z których na co dzień korzystają nie tylko kierowcy, ale również piesi i rowerzyści.

Przetargi w 2020 roku dot. działań na sieci. Wśród zaplanowanych na 2020 rok przetargów znalazło się 67 zadań dotyczących rozbudowy istniejących odcinków dróg  krajowych o łącznej długości ok.

465 km. Niemal wszystkie przetargi, dokładnie 57 o długości ok. 363 km, będą dotyczyć wyłonienia wykonawców robót budowlanych. W ośmiu przypadkach ogłosimy postępowania na realizację w trybie „Projektuj i buduj” w sumie na ok. 102 km. Będziemy poszukiwać wykonawców zarówno na krótkie pojedyncze odcinki, jak również na kilka odcinków na danej drodze, które przełożą się na rozbudowę dłuższych odcinków. Dla przykładu blisko 55 km na DK65 w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim, blisko 50 km na DK22 oraz DK92 w woj. pomorskim, wielkopolskim i lubuskim. Około 33 km DK36 w woj. wielkopolskim i dolnośląskim czy ponad 24 km DK53 w woj. mazowieckim i warmińsko-mazurskim. Wśród przetargów w trybie „Projektuj i buduj” znalazły się 32 km na DK62 w woj. mazowieckim i po 22 km na DK16 w woj. podlaskim i DK48 w woj. mazowieckim.

Przetargi na przebudowę dotyczą 28 zadań o łącznej długości ok. 54 km i wartości ok. 260 mln zł. Kolejną pozycją są przetargi na obiekty mostowe, w sumie na 53 zadania o łącznej wartości ponad 450 mln zł. W przetargach na wyłonienie wykonawców inwestycji znalazły się m. in. przebudowa istniejącego i budowa nowych mostów na rzece Bóbr w Brzózce na DK32 i na DK94 w Bolesławcu, przebudowa wiaduktu na S86 w Katowicach, budowa mostu na rzece Wieprz w Łęcznej czy też obiektów na Noteci w okolicy Ujścia. Wśród przetargów na opracowanie dokumentacji i budowę jest też między innymi rozbudowa istniejącego mostu na Wiśle w Sandomierzu.

Poprawa bezpieczeństwa ruchu. W ramach ogłaszanych przetargów będziemy prowadzić działania inżynieryjne przyczyniające się do poprawy bezpieczeństwa ruchu. Wymienimy nawierzchnię, przebudujemy skrzyżowania, zbudujemy ronda, sygnalizacje świetlne, uspokoimy ruch wytyczając wysepki. W ramach prowadzonych w tym roku postępowań w wielu miejscach zbudowane będą chodniki, zatoki autobusowe, doświetlane będą przejścia dla pieszych, ustawione zostaną ogrodzenia w celu ochrony pieszych i oddzielenia ruchu samochodowego od pieszego, powstaną kolejne kilometry dróg rowerowych. Na same ciągi pieszo-rowerowe o łącznej długości blisko 70 km ogłosimy w tym roku czternaście przetargów. Budowane są również nowe przejścia dla pieszych i kładki nad drogami. Kontynuujemy rozpoczęty jeszcze w 2019 roku audyt przejść dla pieszych. Przeprowadzają go audytorzy i inspektorzy bezpieczeństwa ruchu drogowego zatrudnieni w GDDKiA. Wyniki audytu będziemy na bieżąco wdrażać na tych przejściach, które wymagają natychmiastowych działań. (GDDKiA)

 (fot. GDDKiA)