Statystyka

Antonio Avenoso o ogromnych różnicach w egzekwowaniu prędkości

30 marca 2022

Antonio Avenoso o ogromnych różnicach w egzekwowaniu prędkości
Antonio Avenoso, Dyrektor Wykonawczy Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (fot. Jolanta Michasiewicz)

Komisja Europejska opublikowała wstępne statystyki dotyczące ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w 27 państwach członkowskich Unii Europejskiej w 2021 r. Jak informowaliśmy [kliknij] w ubiegłym roku zginęło 19 800 osób, co oznacza wzrost o 5% w porównaniu do 2020 r. - roku blokad Covid-19 i 13% redukcji w porównaniu z 2019 r., ostatnim rokiem przed pandemią. Dziś komentarz Antonio Avenoso, dyrektora wykonawczego Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC).

Antonio Avenoso, dyrektor wykonawczy Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) skomentował: - Covid-19 na dobre zmienił niektóre praktyki pracy, co mogło doprowadzić do jednorazowej premii za bezpieczeństwo na drogach, ponieważ niektórzy ludzie nadal pracują z domu i mniej podróżują. Jednak liczba zgonów powraca i będzie się to odbywać bez ciągłych wysiłków, aby nasze drogi były bezpieczniejsze. (…) - Tragedia w Belgii w zeszłym tygodniu wyraźnie zwróciła uwagę na niszczycielskie skutki braku ograniczenia prędkości. Jest to obszar, w którym musimy wzmóc wysiłki na szczeblu europejskim, krajowym i lokalnym. (…) - Nasz najnowszy raport pokazał ogromne różnice między krajami UE w zakresie egzekwowania prędkości. Szwecja ma 100 razy więcej fotoradarów na milion mieszkańców niż Czechy. Bez bardzo widocznego i regularnego egzekwowania przepisów niektórzy kierowcy będą nadal pędzić bezkarnie i niszczyć życie. (…)

- Na obszarach miejskich więcej miast i miasteczek powinno pójść za przykładem Brukseli i Paryża i przestawić się na domyślny limit 30 km/h, co doprowadzi do spokojniejszych, cichszych, bezpieczniejszych i mniej zanieczyszczonych miast, które zachęcają ludzi do poruszania się w zdrowszych sposobów.

- Chcielibyśmy zobaczyć rekomendację Komisji Europejskiej dotyczącą odpowiednich ograniczeń prędkości na autostradach, drogach wiejskich i obszarach miejskich. Zmniejszone prędkości zmniejszyłyby rzeź na naszych drogach, zmniejszyły emisje i zmniejszyły naszą zależność od rosyjskiej ropy. To polityka, która przyniosłaby same korzyści.

Źródło: European Transport Saety Council

[kliknij]