Z dniem dzisiejszym - 2 listopada br. obowiązuje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 października 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (2021.1877 - [kliknij]). Sprzedający i użytkownicy hulajnóg elektrycznych i UTO nie powinni mieć wątpliwości jakie te pojazdy powinny mieć parametry.
2 listopada br. w życie wchodzi nowelizacja Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (2003.32.262). Minister określił warunki techniczne, jakie musi spełniać hulajnoga elektryczna i urządzenia transportu osobistego.
Przypomnijmy od 20 maja br. obowiązuje zmiana ustawy - Prawo o ruchu drogowym w której ustawodawca zdefiniował oba pojazdy, określił zasady poruszania się nimi, stosowne uprawnienia. Szczegóły określa właśnie obowiązujący z dniem dzisiejszym akt wykonawczy.
Czyli jak to już informowaliśmy [kliknij] hulajnogi powinny mieć następujące parametry:
- maksymalną długość – 1,4 m;
- maksymalną szerokość – 0,9 m;
- masa – 30 kg;
- prędkość do 20 km/godz.;
- oświetlenie: przynajmniej w jedno źródło białego lub żółtego światła z przodu i odblask oraz przynajmniej jedno czerwone światło pozycyjne z tyłu oraz z boku białe światła odblaskowe;
- przynajmniej jeden hamulec;
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy;
- numer seryjny.
Jak wskazują eksperci - resort nie określił maksymalnej mocy hulajnogi. Czy będzie to furtka np. dla sprzedawców i ekstremalnych kierowców, którzy usuwają blokady prędkości? Zgodnie z majową nowelizacją ustawy (2021.720 [kliknij]):
Art. 5. 1. Hulajnogi elektryczne i urządzenia transportu osobistego wprowadzane do obrotu po dniu 31 grudnia 2021 r. muszą spełniać warunki techniczne określone dla tych pojazdów w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1. 2. Hulajnogi elektryczne i urządzenia transportu osobistego wprowadzone do obrotu przed dniem 1 stycznia 2022 r. mogą nie spełniać warunków technicznych określonych dla tych pojazdów w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1.
Co jeśli użytkownika przyłapie policja? Zapytał jeden z portali internetowych. - W świetle prawa takie urządzenie nie będzie dopuszczone do ruchu - odpowiedziała Joanna Biel-Radwańska z Wydziału Ruchu Drogowego Małopolskiej Policji. (jm)