Legislacja

Pojazdy ekologiczne bez ulg

2 kwietnia 2008

Rząd nie zamierza zachęcać Polaków do kupowania samochodów ekologicznych – czytamy w “Życiu Warszawy”. Wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak nie widzi potrzeby specjalnego promowania sprzedaży pojazdów o niskiej emisji spalin czy niskim zużyciu paliwa. Według niego, koncerny samochodowe mają 40 proc. marży, więc same mogą obniżać ceny pojazdów, aby zwiększyć ich sprzedaż. Zdaniem Pawlaka można wprowadzić kary dla producentów, którzy wytwarzać będą auta nieekologiczne i z uzyskanych w ten sposób środków dofinansować produkcję nowocześniejszych aut. Tymczasem od lat w 20 krajach Europy użytkownikom aut o niskiej emisji spalin przyznawane są ulgi, nierzadko sięgające tysięcy euro. Przedstawiciele firm samochodowych nie kryją zdziwienia: – Ta marża to mit, przy małych i tanich autach jest kilkuprocentowa. Polska powinna mieć choćby minimalne zachęty proekologiczne – uważa Jakub Faryś, dyrektor biura Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. – Hiszpania wprowadziła ulgi dla samochodów napędzanych gazem ziemnym, Francja dla hybryd i aut z LPG, a Szwecja promuje auta ekologiczne zasilane biopaliwami. Polska zaś otworzyła swój rynek na używane, nieekologiczne auta – uważa Wojciech Drzewiecki, szef firmy Samar.